“Je kunt niet veranderen wat er is gebeurd, je kunt niet veranderen wat je hebt gedaan of wat je is [...]”

Klachtenfunctionaris
Psychosociale begeleiding
De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en organisatie. Daarnaast levert de functionaris een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en conflicthantering binnen de organisatie. Deze manier van klachtenbehandeling vergroot het vertrouwen van de medewerkers.
Een algemeen klachtenbeleid is nuttig. Hoe formeel of informeel dit beleid precies is, hangt af van de grootte van uw organisatie. Een autonome klachtenfunctionaris versterkt de onafhankelijkheid en vertrouwelijkheid en kan helpen bij het inrichten van een klachtenmanagementsysteem. Dit kan weer helpen bij het verbeteren van werkprocessen.
familiebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Wat houdt het werk van de klachtenfunctionaris in?
Voor iedere organisatie die een klacht kan ontvangen, is het nuttig over klachtenbeleid te beschikken. Het is dan duidelijk hoe met klachten wordt omgegaan. Een heel kleine organisatie zal voor een weinig formele gang van zaken kiezen, grotere organisaties zijn gebaat bij een meer geformaliseerde procedure. In alle gevallen moet op een zorgvuldige manier, volgens een vast protocol, met klachten om worden gegaan. De concrete inzet vindt natuurlijk pas plaats zodra daadwerkelijk een klacht is ontvangen.
Redenen om te kiezen voor een klachtenfunctionaris
Het is een kosteneffectieve invulling van een wettelijke verplichting. Het versterkt de onafhankelijkheid en vertrouwelijkheid en helpt bij het inrichten van een klachtenmanagementsysteem. De functionaris vergroot het vertrouwen van de medewerkers bij een objectieve en professionele afhandeling van hun klachten.
De voordelen van een klachtenfunctionaris zijn:
- Klachten worden snel aangepakt. De procedure is transparant.
- De beklaagde vindt een luisterend oor bij de functionaris. En indien nodig kan hij of zij eventueel advies geven met betrekking tot verdere stappen.
- De beklaagde krijgt de mogelijkheid om zijn of haar zienswijze te vertellen.
- Het voorkomt verdere escalatie en leidt tot een effectieve en transparante oplossing.
Zoekt u een klachtenfunctionaris? Of wilt u even sparren over de mogelijkheden van klachtbehandeling met onze kwalititeitsmanager? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Artikelen
Over klachtenfunctionaris
Opleidingen
Voor de klachtenfunctionaris
Basisopleiding Mediation Tegenpartij of conflictpartner
In 6 dagen verwerft u de basisvaardigheden en technieken voor dit boeiende vak: Mediator. Daarna zijn er volop mogelijkheden voor [...]
Omgaan met agressie
In veel organisaties en beroepen worden medewerkers steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag. Dat kan gevolgen hebben voor de medewerker [...]
Professionals
Onze klachtenfunctionarissen
Blok | Meneer mr. J. Blok (Jaap) “Maak de verbinding en interacteer!”
Clark | de heer P. Clark (Peter) “Het verhaal van de medemens kleurt het leven.”
Drost | de heer dr. A.H. Drost (André) “Verhelderend en verbindend.”
Gessel – Galle | mevrouw mr J.H.D. van Gessel – Galle (Jacqueline) “Deskundig Conflict Eren.”
Verwante oplossingsmethoden
Vertrouwenspersoon (extern)
Niveau: Preventie
Een (externe) vertrouwenspersoon draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…
Meer over Vertrouwenspersoon (extern)Arbeidsmediation
Niveau: Bemiddeling
Een arbeidsmediator richt zich op arbeidsconflicten en andere situaties rondom het werk. Een verstoorde arbeidsrelatie kan diep ingrijpen bij zowel de werknemer als de werkgever. De ar…
Meer over ArbeidsmediationMerlijn Opleidingen
Een opleiding voor iedere oplossingsmethode
Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.


Online Conflictenscan
Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?
De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.
Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict? Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.
Start online conflictscanGratis inloopspreekuur
Voorkeur voor advies op maat?
-
20 apr
Inloopspreekuur
Kasteel 4, Heeswijk-Dinther
-
21 jun
Inloopspreekuur
Kasteel 4, Heeswijk-Dinther

De conflictadviseur
Lees over het herkennen van de juiste oplossingsmethode
In dit boek definiëren we ruim twintig conflictbegeleidingsmethoden waarmee vrijwel ieder conflict op een adequate en effectieve wijze kan worden aangepakt. Dit boek is geschreven voor toekomstige conflictadviseurs en voor iedereen die zich met conflicten bezighoudt of zijn ideeën over conflicten en de hantering hiervan wil verruimen – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Het bevat kennis die wij onontbeerlijk achten voor conflictadviseurs.
Adresgegevens worden alleen gebruikt voor het versturen van het boek.
Bekijk alle aanbevolen literatuur