
Bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW)
Psychosociale begeleiding
De bedrijfsmaatschappelijk werker biedt psychosociale begeleiding aan alle medewerkers in een organisatie. Bedrijfsmaatschappelijk werk kan helpen (functionerings) problemen bespreekbaar te maken. Ook bij structurele problemen speelt bedrijfsmaatschappelijk werker een rol door, onderzoekende, gesprekken te voeren met medewerkers of aan te sluiten bij teamoverleggen.
Bijvoorbeeld bij functionerings- of motivatieproblemen, of bij stress of onzekerheid op het werk. Ook begeleidt de bedrijfsmaatschappelijk werker na een traumatische ervaring of bij persoonlijke problemen (bv. een verstoorde privé-werk balans).
familiebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Wat houdt bedrijfsmaatschappelijk werk in?
De Bedrijfsmaatschappelijk werker (BMW) helpt medewerkers die problemen hebben met hun functioneren. De oorzaak kan divers zijn, de oplossing ook. Vaak is er in het traject ook aandacht voor de communicatie met collega’s en leidinggevenden.
Het traject beoogt een verbeterde werkhouding een verhoogde motivatie.
Daarnaast kan de BMW een rol spelen bij het bespreekbaar maken van functioneringsproblemen.
Bij structurele problemen op de werkvloer, kan de BMW het management adviseren. Via gesprekken met medewerkers en het bijwonen van vergaderingen, zoekt de BMW naar de kern van het probleem. De BMW vormt zich zo een beeld van de arbeidsverhoudingen en -omstandigheden. Op basis van deze informatie adviseert de BMW het management.
Ook geeft de BMW voorlichting, trainingen en workshop over specifieke thema’s (bijvoorbeeld ziekteverzuim).
Redenen om te kiezen voor bedrijfsmaatschappelijk werk
De BMW voert gesprekken met medewerkers over actuele problemen en probeert tot pragmatische oplossingen te komen. Vaak gebeurt dit in samenspraak met de leidinggevende. Natuurlijk zonder de vertrouwelijkheid te schenden.
De voordelen van Bedrijfsmaatschappelijk werk:
- De BMW signaleert problemen in een vroeg stadium, waardoor ze niet groeien en de kosten laag blijven.
- De medewerker beschouwt de aanwezigheid van een BMW vaak als een extraatje, een emolument.
- De externe BMW is flexibel inzetbaar, en wordt alleen betaald voor de actieve uren.
Zoekt u een bedrijfsmaatschappelijk werker? Of wilt u even sparren over de mogelijkheden van een bedrijfsmaatschappelijk werker? Neem vrijblijvend contact met ons op
Artikelen
Over bedrijfsmaatschappelijk werk
- De (externe) bedrijfsmaatschappelijk werker Dick Bonenkamp
- Bedrijfscultuur, wat verstaan we eronder? Merlijn
- Integraal conflictmanagement Dick Bonenkamp
- 21 conflictoplossingsmethoden: kende u ze al? Dick Bonenkamp
- Bindend advies in Nederland Dick Bonenkamp
- Hoe schrijf ik het Jaarverslag als Vertrouwenspersoon Peter Clark
Opleidingen
Voor bedrijfsmaatschappelijk werk
Beleidsmiddeling
Beleidsbemiddeling kan een belangrijke rol spelen bij het oplossen van complexe situaties tussen burgers of private partijen en één of [...]
Voor data & Incompany kunt u contact opnemen met het secretariaat:
info@merlijngroep.nl
073 532 3582
Basisopleiding Mediation Tegenpartij of conflictpartner
In 6 dagen verwerft u de basisvaardigheden en technieken voor dit boeiende vak: Mediator. Daarna zijn er volop mogelijkheden voor [...]
Professionals
Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers in de buurt
Claerhoudt | mevrouw M. Claerhoudt (Marij) “Met wederzijds Vertrouwen ontstaat een Verbintenis.”
Dijkhuizen | mevrouw A.M. Dijkhuizen (Marianne) “Professioneel en betrokken’ & ‘Goed in staat om de kern van het probleem te raken en te benoemen.”
Elsenaar | mevrouw drs A.B.C. Elsenaar (Arineke) “De Conflictmakelaar voor uw organisatie.”
Verwante oplossingsmethoden
Vertrouwenspersoon (extern)
Niveau: Preventie
Een (externe) vertrouwenspersoon draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…
Meer over Vertrouwenspersoon (extern)Klachtenfunctionaris
Niveau: Preventie
De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en organisatie. Daarnaast levert de functionaris een bijdrage aan een effectief klachtenmanag…
Meer over KlachtenfunctionarisMerlijn Opleidingen
Een opleiding voor iedere oplossingsmethode
Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.


Online Conflictenscan
Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?
De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.
Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict? Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.
Start online conflictscanGratis inloopspreekuur
Voorkeur voor advies op maat?
-
20 apr
Inloopspreekuur
Kasteel 4, Heeswijk-Dinther
-
21 jun
Inloopspreekuur
Kasteel 4, Heeswijk-Dinther

De conflictadviseur
Lees over het herkennen van de juiste oplossingsmethode
In dit boek definiëren we ruim twintig conflictbegeleidingsmethoden waarmee vrijwel ieder conflict op een adequate en effectieve wijze kan worden aangepakt. Dit boek is geschreven voor toekomstige conflictadviseurs en voor iedereen die zich met conflicten bezighoudt of zijn ideeën over conflicten en de hantering hiervan wil verruimen – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Het bevat kennis die wij onontbeerlijk achten voor conflictadviseurs.
Adresgegevens worden alleen gebruikt voor het versturen van het boek.
Bekijk alle aanbevolen literatuur