Veelgestelde Vragen

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.
Onze professionals helpen u graag verder!

 

Wanneer is een vertrouwenspersoon verplicht?

Als de eerste kamer instemt met het huidige wetsvoorstel wordt in 2024 het aanstellen van een vertrouwenspersoon in bedrijven met meer dan tien werknemers in dienst verplicht. Met een meerderheid van de stemmen is op 23 mei 2023 dit wetsvoorstel in de Twe… Lees meer

Wat is conflictmanagement?

Conflictmanagement is een belangrijk onderdeel van management in het algemeen. Het is een samenhangend (integraal) geheel van interventies die er op gericht zijn om binnen en buiten de organisatie conflicten te voorkomen, te begeleiden en op te lossen. En… Lees meer

Zijn de kosten van mediator fiscaal aftrekbaar?

Dat hangt af van een situatie. Is het privé, zakelijk of een combi.

Tip: Check dit altijd vooraf bij de belastingdienst of eigen accountant.

Wat is een conflict?

De letterlijke betekenis van conflict is ‘botsing/strijd/meningsverschil’. Het is een botsing tussen mensen en hun waarheden. Meestal zijn er meerdere partijen bij betrokken, maar dit hoeft niet. Er kan bijvoorbeeld ook een conflict in uzelf ontstaan … Lees meer

Wat is mediation?

Een mediation is een bemiddelingsproces tussen twee conflicterende partijen. Het doel van mediation is om een oplossing te vinden voor het probleem dat de partijen met elkaar hebben en tegelijkertijd de relatie tussen hen behouden. Zowel de geschiedenis v… Lees meer

Wat kan een mediator?

De kwaliteiten van de goede mediator laten zich in vier woorden samenvatten. Hij is deskundig, neutraal, zakelijk en doortastend.

  • Deskundige mediator

Een mediator kan een conflict “lezen”. Hij is een professionele communicator die weet hoe te hand… Lees meer

Wat is een mediator?

Een mediator is een bemiddelaar die cliënten helpt om een goede en werkbare oplossing te vinden in een conflict. De rol van een mediator is dus ook echt bemiddeling: gesprekken begeleiden om de partijen zo steeds meer naar elkaar toe te brengen. De meest… Lees meer

Wat is het verschil tussen een mediator en een MfN Mediator?

Net als makelaar is mediator een onbeschermde titel. Met andere woorden: iedereen mag zich mediator noemen. Dit is anders met een keurmerk. De titel NVM-makelaar is wel beschermd, evenals MfN-registermediator en ADR-registermediator.

Verschil tussen MfN-registermediator en ADR-registermediator weten? Lees hier

Hoe ziet het mediationtraject eruit?

Nadat alle partijen hebben toegezegd tot mediation, maakt de mediator de eerste gezamenlijke afspraak met de partijen. In dit gesprek legt de mediator het mediationproces uit. Conflictpartners maken afspraken over vertrouwelijkheid en ondertekenen vervolg… Lees meer

Wat is het verschil tussen een MfN-register mediator en ADR-mediator?

Mediator is een onbeschermde titel, net zoals makelaar een onbeschermde titel is. Dat betekent dat in principe iedereen zichzelf mediator mag noemen. Dit verandert als er een kwaliteitskeurmerk aan wordt gehangen: dan is het wél een beschermd beroep. Daa… Lees meer

Wat zijn de kosten van een mediator?

De meeste mediators werken op uurbasis met een daaraan verbonden uurtarief. Bonafide mediators zijn transparant over een schatting van de totale kosten. Uitgaande van een gemiddelde van 10 uren is de investering dus overzichtelijk. Voor cliënten met een … Lees meer

Is mediation verplicht bij een arbeidsconflict?

Mediation is niet (wettelijk) verplicht, maar als een werknemer ziek thuis zit vanwege een arbeidsconflict bij zijn of haar werk, dan zal in de regel de bedrijfsarts mediation krachtig aanbevelen. Werkgevers nemen die aanbeveling nagenoeg altijd over. Ze … Lees meer

Wat zijn de voor- en nadelen van mediation?

Bent u in een conflict verwikkeld geraakt met een andere partij en ziet u een juridische procedure niet zitten? U komt vaak tot een goede oplossing met behulp van een mediator. Aan mediation zitten veel voordelen en weinig nadelen, en daarom kiezen veel c… Lees meer

Wat kun je verwachten van een coach?

De coach is er helemaal voor jou. De coach luistert oprecht en in alle openheid en helpt je uit te zoeken wat je werkelijk in je leven of werk wil en hoe dit te bereiken. De coach luistert zonder over je te oordelen en helpt je om (delen van) je leven of werk op een rijtje te zetten. De coach beweegt mee met jouw tempo. De coach zet je door middel van vragen aan het denken over je vraagstuk. Zo ontstaan nieuwe inzichten en ontwikkelt het coaching proces zich stap voor stap.

Kan de coaching ook online plaatsvinden?

Merlijn biedt de mogelijkheid om alle soorten coaching ook online te doen. Zo kan de coaching altijd door gaan. In overleg met de coach kan coaching via Zoom, Teams, Skype, Whatsapp of andere applicatie.

Waar vinden de coachingsessies plaats?

Afhankelijk van de soort coaching en de wensen van de coachee / opdrachtgever, vindt de coaching in overleg met de coach plaats bij de coach in diens praktijkruimte, op een locatie van de werkgever, online of op een van onze Kasteellocaties.

Wat zijn de voor- en nadelen van coaching?

Voordelen van coaching:

  • Eén-op-één aandacht en sparren
  • Volledig op maat en persoonlijk leertraject
  • Doelgericht en met behoud van eigen verantwoordelijkheid
  • Overzichtelijk qua investering in tijd
  • Afspraken in onderling overleg
  • Effect op meerdere terreinen merkbaar

 

Nadelen van coaching:

  • Resultaat is een gezamenlijke inspanning van de coachee en de coach
  • Resultaat is mede afhankelijk van de onderlinge klik
  • De impact van de coaching is mede afhankelijk van de openheid, kwetsbaarheid en bereidheid van de coachee
  • Vanwege de individuele tijd en aandacht is een coachtraject relatief duur
  • Met een coachtraject bent u nog niet ‘uitgeleerd’
Hoe vindt u de coach die bij u past?

Afhankelijk van de vraag die u heeft, kunt u met onze kwaliteitsmanager van de unit Coaching overleggen welke soort coaching daarbij past en zal zij u een voorstel doen van een of meer mogelijk inzetbare coaches. In dat voorstel vindt u een link naar de profielbeschrijving van de coach(es). Met de coach van uw keuze wordt vervolgens een intakegesprek gepland. In die intake bespreken de coachee en de coach de reden en doelen van de coaching. Beide partijen beslissen daarna of zij samen het traject aangaan. Omdat er in de intake al met de coachvraag wordt gewerkt, wordt die sessie in rekening gebracht – ook als de coachee en coach daarna besluiten niet samen door te gaan.

Hoe verloopt een coachtraject?

Ieder mens is uniek en dus ook iedere coach. Omdat daarnaast ook elke situatie weer anders is, kunnen we niet een pasklaar coachtraject beschrijven. Dat is mede afhankelijk van de soort coaching die past bij uw vraag. Meestal zal een traject na een intake… Lees meer

Wat levert coaching u op?

Coaching is een doelgericht persoonlijk leertraject. Aan de hand van uw vraag of dilemma zult u met de coach een stap maken in uw ontwikkeling. U zult nieuwe kennis en inzichten opdoen, ander perspectief aangereikt krijgen, oefenen met ander gedrag. Met het geleerde in de coaching kunt u zelf weer aan de slag. Om beeld te krijgen wat de verschillende soorten coaching u kunnen opleveren, kunt u verder lezen bij de soorten coaching.

Hoe gaat een coach met vertrouwelijke informatie om?

Voor het slagen van de coaching is de eigen inzet en openheid van de coachee heel belangrijk. Om die openheid met veiligheid te waarborgen zijn de coachgesprekken vertrouwelijk. De coach zal geen informatie aan derden verstrekken, tenzij de coachee daarvo… Lees meer

Wat kost een coachtraject?

De kosten van een coachtraject zijn afhankelijk van de soort coaching en van de vraag wie de kosten betaalt: u als organisatie/werkgever of u als particulier. Om een overzicht te krijgen van de verschillende tarieven voor coaching, kunt u hier een aanvraag indienen.

Wat kan een coach voor u betekenen?

Een coach is een gelijkwaardige gesprekspartner die een tijdje met u meeloopt rond een vraagstuk dat bij u speelt. Met een coach kunt u op heel persoonlijke wijze leren over datgene waar u tegenaan loopt. Met behulp van de coach bepaalt u het doel van de coaching aan de hand van uw coachvraag. Hij of zij zal u in een veilige setting doeltreffende en soms confronterende vragen stellen, waar nodig en mogelijk kennis en ervaringen met u delen, u een spiegel voorhouden, een klankbord bieden, oefeningen met u doen of u opdrachten geven, alles met het doel dat u over uw vraagstuk zult leren. Met hetgeen de coach u aanreikt, kunt u zelf weer verder.

Wat is coaching

Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding die erop gericht is bij de coachee (degene die wordt gecoacht) een verandering ten goede te bewerkstelligen via nieuw inzicht, perspectief en/of het aanleren van ander gedrag. Uitgangspunt bij coaching is … Lees meer

Met wat voor vragen kunt u bij een coach terecht?

Er zijn verschillende soorten coaching die elk een eigen gebied beslaan. Per coachsoort treft u hier een aantal voorbeeldvragen aan:

Loopbaancoaching

  • Waar moet ik beginnen als ik een nieuwe baan zoek?
  • Hoe positioneer ik mij in mijn nieuwe functie?
  • Hoe kr… Lees meer
Uw opleiding afgerond, en hoe dan verder?

Na een opleiding bij Merlijn willen wij graag uw thuishonk blijven. U hebt blijvende toegang tot ons kenniscentrum, op vervolgopleidingen ontvangt u altijd 10 % Merlijn-korting en u kunt digitaal of fysiek bij ons terecht voor vakinhoudelijke ondersteunin… Lees meer

Mogelijk om in termijnen te betalen?

Ja dat is zeker mogelijk. Voor mensen met tijdelijke en aantoonbare liquiditeitsproblemen kunnen we afspreken dat de opleidingskosten gespreid betaald worden. Dat is altijd maatwerk. Vraag naar de directie voor overleg.

Financiële tegemoetkoming mogelijk bij trainingen?

Bijzondere 40% ‘over-de-financiële-drempel-korting’

Om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om met mediation en het mediation-gedachtengoed kennis te maken, biedt Merlijn een 40 % ‘over-de-financiële-drempel-korting’ op de 6 daagse basisop… Lees meer

Wat houden de accommodatiekosten in vermeld bij de trainingen?

Wat houden de accommodatiekosten in: trainingslocatie (trainingszaal plus 2 – 4 sub ruimtes), gebruik leermiddelen, koffie, thee, koekjes, snoepgoed, fruit, fris, lunch, snack en borrel.

Exclusief overnachten

Mocht u willen overnachten en/of dineren, dan kunt u contact opnemen met de desbetreffende locatie. Merlijn heeft daar een korting bedongen voor deelnemers aan onze trainingen.

 

Wat houdt partner zijn bij Merlijn in?

Samenwerken met Merlijn betekent gebruik maken van een service-organisatie en zelfstandig deel uitmaken van een soort coöperatieve vereniging.

  • U behoudt uw eigen identiteit, uw eigen bedrijf en tegelijkertijd profiteert u enerzijds van de diensten van M… Lees meer
Ik wil mij graag aansluiten bij Merlijn Advies Groep (MAG), kan dat?

Professionals in de Merlijn Advies Groep worden primair geselecteerd op hun innerlijke kwaliteiten, hun talenten en vakmanschap, hun empathie en hun overtuiging dat de belangen van de klant onder alle omstandigheden prevaleren boven hun eigen belangen.

Lees meer

Kan ik als trainer aansluiten bij Merlijn Medezeggenschap?

Samenwerken met Merlijn betekent gebruik maken van een service-organisatie en zelfstandig deel uitmaken van een groep enthousiaste professionals.

U behoudt uw eigen identiteit, uw eigen bedrijf en tegelijkertijd profiteert u enerzijds van de diensten va… Lees meer

Wat zijn de essenties van Mediation?

Mediation is een methode om de relatie tussen twee of meer mensen of organisaties te herstellen ofwel op een zorgvuldige manier te beëindigen. Mediation als methode bij herstel van verhoudingen zien we op de werkvloer, binnen teams, binnen samenwerkingsverbanden en bij familiekwesties. Ook bij beëindiging van relaties kan mediation een essentiële rol spelen. Bij echtscheidingBij het uit elkaar gaan van werkgever en werknemerBij het opsplitsen van maatschappen. Wie zit te wachten op vechtscheidingen, of die nou persoonlijk of zakelijk van aard zijn? Wie kan, als hij eerlijk is, zeggen dat hij daar beter van is geworden?

Er moet een oplossing komen voor mijn conflict. Kan Merlijn mij helpen?

Merlijn, één van de grondleggers van mediation in Nederland, is al 25 jaar het topmerk in conflictaanpak. Merlijn staat voor aantoonbaar hoogwaardige resultaten.

Gratis advies: als u behoefte heeft aan sparren en/of vrijblijvend advies over wat de juist… Lees meer

Welke methode is geschikt voor mijn probleem?

Niet ieder conflict is hetzelfde. Een goede analyse van uw situatie voorkomt de inzet van een middel dat niet geschikt is.
Vaak kiezen mensen bij voorbaat voor mediation omdat mediation een van de bekendste methodes is. Dit is niet altijd ook de meest geschikte of de goedkoopste. Dit is zonde. Een conflictadviseur helpt u graag bij het analyseren van uw probleem. Na deze analyse heeft u een helder beeld over wat kan helpen deze situatie het hoofd te bieden.

Een oriënterend gesprek met een van onze adviseurs is natuurlijk gratis.

Kan ik een training volgen in een andere taal?

Ja, de meeste trainingen geven we ook in het Engels. We horen graag naar welke training uw interesse uitgaat zodat we u in contact kunnen brengen met de juiste docent.

Kunnen we het bemiddelingsgesprek ook online voeren?

Ja, het bemiddelingsgesprek kunnen we ook online voeren. Het online voeren van bemiddelingsgesprekken doen we sinds langere tijd en onze ervaringen met deze gesprekken zijn positief.

Geven jullie ook online trainingen?

Ja, al onze trainingen zijn ook online te volgen. Alle trainers van Merlijn zijn hiervoor opgeleid.

Wat doet een vertrouwenspersoon bij integriteits issues?

Volgens de Wet Huis voor Klokkenluiders moet een potentiële melder van een maatschappelijke misstand in vertrouwen met iemand kunnen sparren. Dit kan de vertrouwenspersoon zijn.  Deze gaat dan met de potentiële melder na wat de gevolgen van melden voor hem kunnen zijn, zodat deze een weloverwogen besluit kan nemen om wel of niet te melden. Ook kan de vertrouwenspersoon in deze gevallen als doorgeefluik van de melding optreden. De feitelijke melding gebeurt bij een meldpunt.

Dit en meer zult u terugvinden in het curriculum van de basisopleiding tot vertrouwenspersoon.

Met wat voor vragen kun je bij een vertrouwenspersoon terecht?

Dit hangt af van de afspraken binnen de eigen organisatie. Gebruikelijk is dat je terecht kunt met zaken op het gebied van ongewenst gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en discriminatie. Daarnaast houden veel vertrouwenspersonen zich ook bezig met integriteitsissues, zoals fraude en maatschappelijke misstanden.

En we zien steeds meer dat vertrouwenspersonen ook ingeschakeld kunnen worden bij beginnende arbeidsconflicten.

Meer weten over het zijn van een vertrouwenspersoon? Volg één van de LVV gecertificeerde opleiding van Merlijn. Bijvoorbeeld de basisopleiding tot vertrouwenspersoon.

Wat is het verschil tussen een interne en een externe vertrouwenspersoon?

Een interne vertrouwenspersoon is een medewerker van de eigen organisatie, die de rol van vertrouwenspersoon meestal naast zijn andere werk doet. Een externe vertrouwenspersoon is niet in dienst bij de organisatie, maar doet dit werk meestal bij verschillende organisaties. Wat ze doen is in principe hetzelfde. Met onze basisopleiding tot vertrouwenspersoon kan iemand beide rollen aannemen in een bedrijf.

In mijn organisatie is er geen sprake van ongewenst gedrag.

Weet u dat zeker? Uit onderzoeken blijkt dat bijvoorbeeld 1/6e  van de medewerkers gepest wordt. Ook al zijn er geen signalen dat er ongewenst gedrag plaatsvindt, de kans is groot dat ook in uw organisatie hier sprake van is. Een Medewerkers tevredenheidsonderzoek met vragen hierover kan al veel informatie geven.

Waarom zou ik als werkgever een vertrouwenspersoon aanstellen?

Een werkgever heeft de wettelijke plicht voor een veilige werkomgeving te zorgen. Het hebben van een vertrouwenspersoon is daar een onderdeel van. Als de Inspectie Sociale Zaken & Werkgelegenheid komt controleren, kijken ze of er een goed opgeleide ve… Lees meer

Geeft de vertrouwenspersoon informatie uit de gesprekken met melders door aan de werkgever?

Nee, tenzij de melder daar expliciet mee akkoord gaat.  In het jaarverslag wordt wel een totaal overzicht gegeven van meldingen, maar dit mag niet herleidbaar zijn tot bepaalde personen.

Dit wordt als één van de basis principes uitgelegd in de opleidin… Lees meer

Waar vinden gesprekken met de melder plaats?

Belangrijk is dat de gesprekken op een voor de melder veilige plek plaatsvinden. Dit kan telefonisch, via videobellen, of live op een in overleg te bepalen locatie. Sommige vertrouwenspersonen voeren de gesprekken wandelend.

Lost een vertrouwenspersoon het probleem voor de melder op?

Nee, de vertrouwenspersoon gaat samen met de melder na wat in de concrete situatie de mogelijke oplossingen zijn. De melder besluit en voert, eventueel met ondersteuning van de vertrouwenspersoon, uit. En soms verwijst de vertrouwenspersoon door naar gespecialiseerde ondersteuning. Dit en meer wordt behandeld in de basisopleiding tot vertrouwenspersoon.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon heeft drie taken:

  1. Is beschikbaar voor slachtoffers van ongewenst gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, pesten, agressie, discriminatie en voor medewerkers die twijfelen of ze melding moeten maken van een integriteitsissue zoals fra… Lees meer

Zat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Ervaringen

Met deze bedrijven hebben wij gewerkt

Gemeente Amsterdam

Voor de eerste fase is nauw samengewerkt met het Projectteam mede onder de bezielende leiding van voormalig burgemeester Eberhardt van der Laan, die voor zijn e [...]
Lees deze case

Roompot

Bij Roompot zijn externe vertrouwenspersonen van Merlijn Groep actief. Over Roompot “Roompot is een leidende aanbieder van vakantieparken en actief in het [...]
Lees deze case

Online Conflictscan

Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?

De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.

Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict?  Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.

Start online conflictscan

Actueel

Evenementen