Tien redenen om conflictprofessional te worden

Met een knal slaat Wendy de deur dicht. Harry slaakt een diepe zucht en leunt even achterover. Hij weet dat hij geen goed nieuws voor haar had, maar dat het allemaal als een donderslag bij heldere hemel zou aankomen, dat wist hij niet.
Alle signalen, die voor hem duidelijk waren, heeft ze gemist. Alle feedback. Het had allemaal geen zin gehad. Hoe is dat mogelijk?
Terwijl Harry over het gesprek nadenkt, gaat de deur open. Als hij opkijkt staat Wendy in de deuropening, duidelijk aangeslagen. Hij nodigt haar weer uit te gaan zitten, maar dan komen er vragen in hem op. Is het handig om nu weer met het gesprek verder te gaan? Hoe zorgt hij ervoor dat dit gesprek rustig verloopt? Het liefst zou hij iemand van HRM bij het gesprek roepen, maar hoe?

Hoe pak je dat aan?

Slecht nieuwsgesprekken, functioneringsgesprekken of gesprekken in verband met ongepast gedrag, ze hebben een ding gemeen; ze zijn lastig. Emoties lopen op en als dat gebeurt is het moeilijk om overzicht te behouden. Hoe ga je om met de emoties van de ander? Wat als de ander dingen zegt, die misschien niet waar zijn, maar die je wel raken? Emoties zorgen voor tunnelvisie. Hoe blijf je daar uit? Hoe ondersteun je als HRM-er een leidinggevende bij een moeilijk gesprek, zonder de medewerker af te vallen.
Als conflictprofessional heb je genoeg tools en kennis om dit soort gesprekken in goede banen te leiden.

Wat is een conflictprofessional?

Een conflictprofessional is iemand die verstand heeft van conflicten. Mediation is waarschijnlijk het eerste wat in je opkomt, maar zeker niet het enige. Naast mediaton kun je, onder meer, denken aan neutraal voorzitterschap, conflictcoaching, deal-making, (juridische) procesbegeleiding, onafhankelijke organisatie ombudsman, vertrouwenspersoon, bedrijfsmaatschappelijk werker en arbitrage. Stuk voor stuk professionals die op het eigen terrein, op de eigen manier met conflicten omgaan.
Wat de conflictprofessionals gemeen hebben is dat ze allemaal weten hoe een conflict werkt. En dat is een eerste groot voordeel. Er zijn er nog negen.

10 redenen om een conflictprofessional te worden

Een conflictprofessional:

  1. weet hoe een conflict werkt. Een conflictprofessional kan uitleg geven over het conflict, kan de situatie normaliseren.
  2. weet dat er emoties om de hoek komen kijken en hoe daarmee om te gaan.
  3. herkent een conflict tijdig, vaak voordat een en ander uit de hand loopt.
  4. kan een gesprek tussen partijen begeleiden, zonder dat de emoties escaleren.
  5. kan onderhandelingen begeleiden.
  6. kan communiceren (open houding, actief luisteren, vragen stellen, samenvatten)
  7. kan omgaan met weerstand (kan benoemen wat hij of zij ziet, kan mensen betrekken bij het gesprek)
  8. geeft constructieve feedback en is in staat feedback te ontvangen en te hanteren.
  9. is in staat om verschillende conflictstijlen te hanteren.
  10. faciliteert en ondersteunt de conflictpartners in het zoeken naar oplossingen voor het conflict.

Het functioneringsgesprek

In het voorbeeld met Harry en Wendy leeft Harry in de veronderstelling dat hij haar tijdens het werkproces over haar functioneren had geïnformeerd. Voor Wendy bleek dit niet duidelijk. Als HRM-er wil je ook graag dat Harry weet waarom de feedback niet afdoende was, zodat het de volgende keer niet op deze manier afloopt.
Als conflictprofessional heb je genoeg vaardigheden en kennis om dat op een goede manier te doen.

De verschillende professionals

Als conflictprofessional weet je hoe een conflict werkt en heb je geleerd op een heldere manier te communiceren. Alle trainingen tot conflictprofessional bij Merlijn hebben deze twee facetten uitgebreid op de agenda staan.

Jullie kennen allemaal de mediator, maar er zijn nog zeker twintig andere professionals in conflicten:
• Als je conflicten wilt voorkomen, kun je denken aan: gespreksbegeleider, neutraal voorzitterschap, moderator, vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werk.
• Wil je mensen helpen hun conflict- of onderhandelingsvaardigheden te ontwikkelen? Denk dan aan (team)conflict coaching of onderhandelingsbegeleiding.
• Wanneer je toch liever helpt het conflict op te lossen, denk dan aan mediation of andere vormen van bemiddeling (onder meer: flitsbemiddeling, pendelbemiddeling, dealmaking).
• Bij sommige conflicten moet de oplossing van een ander komen. Dit is het geval bij klachtbehandeling, niet-bindend advies, bindend advies, arbitrage, mediation en bindend advies, arbitrage en mediation en mediation en arbitrage.

Niet alle oplossingsmethodes zijn voor jou van toepassing, maar kennis over andere oplossingen maakt wel dat je weet waar de grenzen van jouw keuze liggen. En dat kan van groot belang zijn.

Meer lezen?

Kennismaken met de ‘conflictadviseur’

Foto Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *