Organisatie Ombudsman

Psychosociale begeleiding

Ook in:
Engels
Nederlands
Marokkaans
Frans
Duits

De organisatie ombudsman behandelt klachten, die vaak veel negatieve energie en escalerende conflicten opleveren. Daarnaast zoekt de ombudsman uit of een klager correct is behandeld en hierover velt hij of zij een oordeel.

De ombudsman kan zijn gezag aanwenden om ervoor te zorgen dat zijn oordeel consequenties heeft. Dit is nodig omdat het oordeel in de meeste gevallen niet bindend is.

Meer weten?

Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op Of stuur een Whatsapp bericht
Landelijke dekking
In meerdere talen
1993

familiebedrijf sinds

200

aangesloten professionals

4500

conflictprofessionals opgeleid sinds 1993

9.2

gemiddelde klantbeoordeling

Wat houdt het werk van de organisatie ombudsman in?

De ombudsman:

  • verwittigt de klager als hij de klacht in behandeling neemt.
  • kiest uit verschillende methoden van aanpak (interventie, bemiddeling, procesbegeleiding).
  • doet onderzoek.
  • bij overstijging van het individuele belang maakt hij een rapport met aanbevelingen om vergelijkbare klachten in de toekomst te voorkomen.

Redenen om te kiezen voor een organisatie ombudsman

Het is een tweede-lijn instantie en wordt ingezet als klager en organisatie er niet uitomen.

De voordelen zijn:

  • er zijn geen kosten aan verbonden voor de klager en bij spoedeisende zaken zijn er mogelijkheden voor het plaatsen van snelle interventies
  • laagdrempelig. Er komen geen advocaten en juristen aan te pas.
  • voor iedereen. Vaak is er de mogelijkheid om de klacht mondeling toe te lichten in plaats van schriftelijk.
  • met hoor en wederhoor. Klagers kunnen, binnen redelijke termijnen, reageren op elkaars standpunten.

Zoekt u een organisatie ombudsman? Of wilt u even sparren over de mogelijkheden van een ombudsman? Neem vrijblijvend contact met ons op

Artikelen

Over organisatie ombudsman

Opleidingen

Voor organisatie ombudsman

Basisopleiding Mediation Tegenpartij of conflictpartner

Geaccrediteerde MfN mediation opleiding 6 daagse
( 123 Beoordelingen )

In 6 dagen verwerft u de basisvaardigheden en technieken voor dit boeiende vak: Mediator. Daarna zijn er volop mogelijkheden voor [...]

6 Dagen
€3.250,-
+ accommodatie v.a.€125,-
+ lesmateriaal v.a.€85,-
BTW nihil
20-03-2024
Ook online mogelijk!

Basistraining Klachtbehandeling: klachten afhandelen & oplossen

Een klacht een waardevolle kans om te verbeteren
( 2 Beoordelingen )

Het woord ‘klacht’ is boven alles een waardevolle kans om te verbeteren. Door goed en kritisch te luisteren naar wat [...]

1 Dag
€595,-
+ accommodatie v.a.€65,-
BTW nihil
25-03-2024

Professionals

Onze organisatie ombudsman

Alle professionals

Verwante oplossingsmethoden

Vertrouwenspersoon (extern)

Een (externe) vertrouwenspersoon  draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De  vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…

Meer over Vertrouwenspersoon (extern)

Klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en beklaagde. De functionaris levert een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en con…

Meer over Klachtenfunctionaris

Merlijn Opleidingen

Een opleiding voor iedere oplossingsmethode

Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.

Incompany trainingen Alle opleidingen & trainingen

Online Conflictscan

Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?

De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.

Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict?  Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.

Start online conflictscan