De winkel van papa en mama

Blog-de winkel van mama en papa-Francine ten Hoedt-Merlijn Groep
conflict Merlijn Advies Groep

Halverwege de vorige eeuw startten Johan sr. en zijn Corrie met een delicatessenzaak in hun dorp. Hun goede neus voor betaalbare en kwalitatief goede luxe voedingsmiddelen bleek een succes. Al snel konden ze een tweede zaak openen, dit keer met kleding voor jongeren. Na dertig jaar zijn beide zaken een begrip in de regio en vinden Johan sr. en Corrie het welletjes. Ze dragen de zaken over aan hun kinderen, Johan jr, Jeroen en de tweeling Marcel en Martin. Gerard, hun vijfde zoon, is naar de toneelschool gegaan en weigert iedere bemoeienis met de winkels, al accepteert hij wel de toelage die hij van zijn ouders krijgt.

De vier zonen vormen een vof. Iedere vennoot krijgt een portefeuille die min of meer is afgestemd op de eigen voorkeur. Johan jr. heeft in Wageningen gestudeerd en weet alles over duurzaam voedsel. Hij wil graag de inkoop doen. Jeroen is direct na de middelbare school in de zaak aan de slag gegaan en is inmiddels filiaalhouder. Die rol wil hij graag houden. De tweeling Marcel en Martin hebben accountancy en rechten gestudeerd en willen zich graag bezig houden met de organisatie. Er zijn intussen 32 medewerkers, verdeeld over beide vestigingen. Ze zien ook dat er serieuze concurrentie komt van modeketens.

Binnen een jaar is het een puinhoop. Marcel en Martin willen een andere koers volgen, maar hun oudere broers luisteren niet naar hen. Johan jr. wil alleen nog maar duurzame voedingsmiddelen verkopen en het liefst uit eigen regio, maar die zijn veel duurder dan wat hun ouders importeerden. Jeroen vindt dat zijn filiaal veel aantrekkelijker is dan de, in zijn ogen, ouderwetse winkel waar Johan sr. en Corrie mee begonnen. Gerard merkt dat zijn toelage steeds lager wordt en begint te morren, waarop zijn broers hem verwijten dat hij helemaal niets voor het bedrijf doet en niet eens recht heeft op een aandeel.

Johan sr. en Corrie zien het met lede ogen aan. De gezellige vrijdaglunches die ze altijd met het hele gezin en aanhang hielden, zijn verworden tot scheldpartijen en gemopper. Ze zien hun zaken verslechteren. De acties die ze ieder kwartaal voor de klanten hadden, verwateren, net als de reclamecampagnes via Twitter en Facebook. Ze proberen in te grijpen, maar hun zoons zijn verbitterd en boos en willen niet luisteren.

Johan sr. stelt voor om een deskundige in te huren. Deze zaakwaarnemer kan wel feilloos de vinger op de zere plek leggen: door de slechte relatie tussen de broers kunnen ze het bedrijf niet leiden. Hij stelt mediation tussen de broers voor.

Mediation

In het eerste mediationgesprek blijkt dat er veel oud zeer is. Johan jr. voelt de verantwoordelijkheid voor het bedrijf heel zwaar. Hij is voedingsdeskundige en kok in hart en nieren, maar moet zich inzetten voor het behoud van het familiebedrijf. Jeroen vindt zichzelf veel beter in het zaken doen dan de anderen, hij werkt immers al bijna vijftien jaar in de zaak, maar niemand luistert naar hem. Marcel en Martin hebben goede ideeën, maar voelen zich niet gehoord. Allemaal zijn ze boos op Gerard, die zijn hart gevolgd heeft, maar nog steeds geld krijgt uit de zaak. Ze krijgen door dat ze het allemaal als een taboe beschouwen om het bedrijf te stoppen, daarom voelt het gedrag van Gerard als verraad.

Bij het tweede mediationgesprek wordt Gerard ook uitgenodigd. Hij heeft niet het gevoel dat hij een bijdrage kan leveren, maar komt omdat Corrie hem dat gevraagd heeft. Hij vertelt dat hij zich altijd buitengesloten gevoeld heeft. Iedereen was steeds met het werk bezig, er was nooit ruimte voor andere dingen, daarom is hij zijn eigen weg gegaan. Hij is nu gelukkig met zijn werk en zijn man en voelt er niets voor om betrokken te raken bij ‘het gedoe’, zoals hij dat noemt.

Tijdens de mediation komt steeds duidelijker naar voren dat de zoons bezig zijn de droom van hun ouders levend te houden. Als ze zelf hadden mogen kiezen, hadden ze beslist niet in de winkels gestaan. Johan jr. heeft tijdens zijn studie verschillende prijzen gewonnen en had een baan bij een vooraanstaand restaurant kunnen hebben. Marcel had graag bij een accountantskantoor gewerkt en Martin was liever advocaat geworden. Alleen Jeroen heeft zijn hart aan de zaak verpand, maar heeft nooit begrepen dat zijn broers heel andere dingen hadden willen doen.

Ze besluiten de zaken anders aan te pakken. Jeroen gaat de beide filialen leiden, Johan jr. gaat zijn carrière als voedingsdeskundige en kok weer oppakken. Marcel en Martin zoeken banen die bij hen passen, maar als het nodig is, willen ze Jeroen wel adviseren. Ze spreken een termijn van drie jaar af om te zien of deze oplossingen werken. Elke twee maanden gaan ze overleggen over hun vorderingen.

Een groot probleem blijken de financiën. Doordat het zo slecht is gegaan met de zaken, dreigt faillissement. Dan komt Gerard als reddende engel. Hij heeft zijn toelages al die jaren bewaard, omdat hij, als succesvol acteur meer dan genoeg verdiende om een geriefelijk leven te leiden. Het was zijn bedoeling om de kinderen van zijn broers studiefondsen te geven. Maar nu wil hij het geld wel in de zaak steken en als stille vennoot optreden.

De tijd moet leren of de winkels, die Johan sr. en Corrie met zoveel liefde hebben opgebouwd het zullen redden. Duidelijk is wel dat de familie het gaat redden.

Lees meer over mediation:

https://www.merlijngroep.nl/blog/patronen-in-relaties-moet-de-mediator-die-dan-ook-oplossen/