Ben hanteert als motto, dat het gesprek aangaan ook een keuze is. En vaak een betere keuze dan de strijd aanbinden of niets doen en het erbij laten. Als je in gesprek bent, heb je immers zelf invloed op de oplossing.
Zijn kwaliteit om zich in te leven in andermans gevoelens en in het begrijpen van de belangen, wensen of behoeften van die ander, helpt hem om anderen te helpen in hun zoektocht naar duurzame oplossingen.
Opleiding
Ben van der Sterren is opgeleid in het bestuursrecht en heeft veel ervaring in het begeleiden van conflicten tussen burgers en de overheid. Als bezwaren- en klachtenbehandelaar bij een middelgrote gemeente, heeft hij van dichtbij gezien dat een juridische oplossing slechts zelden een oplossing is waar iedereen blij van wordt. Vaak zijn er dan alleen verliezers.
Als je het gesprek met elkaar aangaat, kun je veel eerder begrip krijgen voor de ander. Je begrijpt elkaar beter en snapt dan ook waarom de ander in het concrete geval handelde, zoals hij gedaan heeft. En maar al te vaak gaat het om de communicatie, die op een of andere manier misliep.
Mediation
Die ervaringen waren voor hem de reden om in 2015 de opleiding tot mediator te volgen. De stap naar mediation is de allerbeste keuze die hij volgens eigen zeggen in zijn hele loopbaan heeft gemaakt. Hierin komt zijn passie om anderen te helpen het best naar voren. Niets is volgens hem mooier dan wanneer je mensen weer met elkaar in gesprek hebt kunnen brengen, zodat ze samen weer verder kunnen.
Ben is gespecialiseerd in conflicten tussen burgers onderling en burgers met een overheid, conflicten tussen en binnen ondernemingen en in arbeidsconflicten. Daarnaast heeft Ben ruime ervaring met groepsmediations.
Andere conflicthanteringsmethoden
Ben heeft ook ervaren dat mediation slechts één van de vele conflicthanteringsmethoden is. Daarom gaat hij altijd eerst op zoek naar welke methode het beste bij het geschil past en bij de mensen die het aangaat: hoe laagdrempeliger des te kansrijker.
In dit verband heeft hij al de nodige ervaringen als onafhankelijke gespreksbegeleider en neutraal voorzitter.
Vertrouwenspersoon
Als persoon is Ben heel erg gefocust op een veilige en integere werkomgeving. Medewerkers hebben dat nodig om hun werk op een goede manier te kunnen doen. Helaas durven ze niet altijd in actie te komen wanneer zij iets anders ervaren. Dat is voor Ben de reden geweest om ook de opleiding Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag en integriteit te volgen.
Specialismen
Ben van der Sterren is gespecialiseerd in overheidsmediation, zakelijke mediation en arbeidsmediation. Verder is hij beschikbaar als neutraal voorzitter, vertrouwenspersoon en lid van een klachtencommissie.
Ben van der Sterren is werkzaam in o.a. :
Noord-Brabant: Bergen op Zoom, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Helmond, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rosmalen, Tilburg, Uden, Veghel, Veldhoven, Waalwijk
Utrecht: Amersfoort, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Veenendaal, Woerden, Zeist
Limburg: Heerlen, Maastricht, Roermond, Sittard, Venlo, Venray, Weert
Gelderland: Apeldoorn, Arnhem, Barneveld, Culemborg, Doetinchim, Ede, Epe, Harderwijk, Nijmegen, Tiel, Wageningen, Winterswijk, Zutphen
familiebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Neem contact op
met Ben van der Sterren
Graag hieronder uw gegevens en vraag/verzoek invullen
Specialismen
Ben van der Sterren is gespecialiseerd in
Inzetbare Mediators
Niveau: Preventie
U zoekt een mediator? Wij begrijpen dat u spoedig een oplossing voor uw probleem wilt en dat is precies wat wij u kunnen bieden. Naast bemiddelingsvaardigheden beschikken onze mediators…
Meer over Inzetbare MediatorsInzetbare Vertrouwenspersoon
Niveau: Preventie
Vanaf 2022 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En …
Meer over Inzetbare VertrouwenspersoonPre-mediation
Niveau: Bemiddeling
Pre-mediation is onderzoeken of een mediation nodig of mogelijk is. Zonder de juridische regels die een mediation traject kenmerkt, is dit gesprek een stuk informeler. Conflictpartners …
Meer over Pre-mediationOnline mediation
Niveau: Bemiddeling
Wanneer de reisafstand tussen partijen te groot is of tijdens een pandemie kan het handig of noodzakelijk zijn om de mediation online te doen. Via een beveiligde en afgeschermde online …
Meer over Online mediationPeer mediation
Niveau: Bemiddeling
Peer mediation vindt plaats op scholen. Steeds vaker of in ieder geval vaker dan gewenst komen ruzies voor tussen leerlingen. Bij peermediation is de mediator een schoolgenoot, een geli…
Meer over Peer mediationExit mediation
Niveau: Bemiddeling
Exit mediation is de naam die we geven aan een mediation waarbij al voorafgaand aan de mediation of tijdens de mediation duidelijk is / wordt dat een samenwerking wordt beëindigd, waar…
Meer over Exit mediationVertrouwenspersoon (extern)
Niveau: Preventie
Een (externe) vertrouwenspersoon draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…
Meer over Vertrouwenspersoon (extern)Overheidsmediation
Niveau: Bemiddeling
Bij overheidsmediation bemiddelt de mediator tussen overheid en burger. Deze vorm van mediation decimeert het aantal procedures en verbetert de relatie tussen de overheid en haar burger…
Meer over OverheidsmediationOnafhankelijke Organisatie Ombudsman
Niveau: Preventie
De onafhankelijke organisatie ombudsman behandelt klachten, die vaak veel negatieve energie en escalerende conflicten opleveren. Daarnaast zoekt de ombudsman uit of een klager correct i…
Meer over Onafhankelijke Organisatie OmbudsmanNeutraal voorzitterschap
Niveau: Preventie
Heeft u een belangrijk overleg waar sprake is van stevige belangentegenstellingen? Dan kan een neutraal voorzitter uitkomst bieden. De voorzitter is onpartijdig en onafhankelijk en zorg…
Meer over Neutraal voorzitterschapModeration
Niveau: Preventie
Moderation is een vorm van gespreksbegeleiding. Een neutrale inhoudsdeskundige zet zich in om conflicten te voorkomen of bij het ontstaan van een conflict meteen te bemiddelen. Moderati…
Meer over ModerationKlachtenfunctionaris
Niveau: Preventie
De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en organisatie. Daarnaast levert de functionaris een bijdrage aan een effectief klachtenmanag…
Meer over KlachtenfunctionarisKlachten- of geschillencommissie
Niveau: Beslechting
Een klachten- of geschillencommissie (ook wel commissie van bezwaar genoemd) is een college van meerdere (meestal drie) personen, die zich uitlaten over binnengekomen klachten. De commi…
Meer over Klachten- of geschillencommissieGespreksbegeleiding
Niveau: Preventie
Gespreksbegeleiding biedt informele ondersteuning bij een (dreigend) conflict. Het is een professioneel steuntje in de rug bij het snel, en zo geruisloos mogelijk, oplossen van het conf…
Meer over GespreksbegeleidingBusinessmediation
Niveau: Bemiddeling
Business mediation draait om zakelijke conflicten. Een businessmediator is bekend met de cultuur van een bedrijf èn heeft kennis van het bedrijf waar de mediation plaatsvindt. Business…
Meer over BusinessmediationMediation
Niveau: Bemiddeling
Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een neutrale deskundige, de mediator, begeleidt de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer conflictpartners bij het vin…
Meer over Mediation