Sterren | de heer B.A.M. van der Sterren (Ben)

Regio's: Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Utrecht

Ben hanteert als motto, dat het gesprek aangaan ook een keuze is. En vaak een betere keuze dan de strijd aanbinden of niets doen en het erbij laten. Als je in gesprek bent, heb je immers zelf invloed op de oplossing.

Zijn kwaliteit om zich in te leven in andermans gevoelens en in het begrijpen van de belangen, wensen of behoeften van die ander, helpt hem om anderen te helpen in hun zoektocht naar duurzame oplossingen.

Opleiding

Ben van der Sterren is opgeleid in het bestuursrecht en heeft veel ervaring in het begeleiden van conflicten tussen burgers en de overheid. Als bezwaren- en klachtenbehandelaar bij een middelgrote gemeente, heeft hij van dichtbij gezien dat een juridische oplossing slechts zelden een oplossing is waar iedereen blij van wordt. Vaak zijn er dan alleen verliezers.

Als je het gesprek met elkaar aangaat, kun je veel eerder begrip krijgen voor de ander. Je begrijpt elkaar beter en snapt dan ook waarom de ander in het concrete geval handelde, zoals hij gedaan heeft. En maar al te vaak gaat het om de communicatie, die op een of andere manier misliep.

Mediation

Die ervaringen waren voor hem de reden om in 2016 de opleiding tot mediator te volgen. De stap naar mediation is de allerbeste keuze die hij volgens eigen zeggen in zijn hele loopbaan heeft gemaakt. Hierin komt zijn passie om anderen te helpen het best naar voren. Niets is volgens hem mooier dan wanneer je mensen weer met elkaar in gesprek hebt kunnen brengen, zodat ze samen weer verder kunnen. 

Als MfN-registermediator is Ben gespecialiseerd in conflicten tussen burgers onderling en burgers met een overheid, conflicten tussen en binnen ondernemingen en in arbeidsconflicten. Daarnaast heeft Ben ruime ervaring met groepsmediations.

Vertrouwenspersoon

Als persoon is Ben gefocust op een veilige en integere werkomgeving. Medewerkers hebben dat nodig om hun werk op een goede manier te kunnen doen. Helaas durven ze niet altijd in actie te komen wanneer zij iets anders ervaren. 

Als kaderlid van een vakbond heeft Ben medewerkers en collega’s vaak bijgestaan en geadviseerd wanneer zij een onveilige werkomgeving hebben ervaren. Die ervaringen zijn voor Ben mede de aanleiding geweest om ook de opleiding Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag en integriteit te volgen. 

Ben is LVV gecertificeerd en inzetbaar als extern vertrouwenspersoon. 

Lid klachtencommissie

Sinds 2021 is Ben lid van een klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van een grote landelijke organisatie. Hij vindt het van belang om niet alleen een oordeel te geven over de voorliggende klacht, maar ook de betrokken organisatie meer bewust te maken van wat kan worden gedaan om het gesprek aan te gaan over gewenst gedrag en om ongewenst gedrag te voorkomen.  

Hij is beschikbaar als (plv.) voorzitter of lid van externe klachtencommissies.

Andere conflicthanteringsmethoden

Ben heeft ook ervaren dat er meerdere conflicthanteringsmethoden zijn. Hij gaat daarom altijd eerst op zoek naar welke methode het beste bij het geschil past en bij de mensen die het aangaat: hoe laagdrempeliger des te kansrijker. Om zijn kennis en vaardigheden op dit onderdeel te versterken, heeft bij in 2021 bij Merlijn de training Conflictadviseur gevolgd. 

Specialismen

Ben van der Sterren is gespecialiseerd in overheidsmediation (groepsmediation), zakelijke mediation (opleiding gevolgd bij Merlijn) en arbeidsmediation (opleiding gevolgd bij Merlijn). Verder is hij beschikbaar als gespreksbegeleider, neutraal voorzitter, extern vertrouwenspersoon, plv.) voorzitter en lid van een klachtencommissie en conflictadviseur.

"Het gesprek aangaan is ook een keuze"

Talen

  • Engels
  • Nederlands
1993

familiebedrijf sinds

200

aangesloten professionals

4500

conflictprofessionals opgeleid sinds 1993

9.2

gemiddelde klantbeoordeling

Neem contact op

met Ben van der Sterren

Graag hieronder uw gegevens en vraag/verzoek invullen

    Specialismen

    Ben van der Sterren is gespecialiseerd in

    Inzetbare Mediators

    U zoekt een mediator? Wij begrijpen dat u spoedig een oplossing voor uw probleem wilt en dat is precies wat wij u kunnen bieden. Naast bemiddelingsvaardigheden beschikken onze mediators…

    Meer over Inzetbare Mediators

    Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Vanaf 2022 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En …

    Meer over Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Pre-mediation

    Pre-mediation is onderzoeken of een mediation nodig of mogelijk is. Zonder de juridische regels die een mediation traject kenmerkt, is dit gesprek een stuk informeler. Conflictpartners …

    Meer over Pre-mediation

    Online mediation

    Wanneer de reisafstand tussen partijen te groot is of tijdens een pandemie kan het handig of noodzakelijk zijn om de mediation online te doen. Via een beveiligde en afgeschermde online …

    Meer over Online mediation

    Peer mediation

    Peer mediation vindt plaats op scholen. Steeds vaker of in ieder geval vaker dan gewenst komen ruzies voor tussen leerlingen. Bij peermediation is de mediator een schoolgenoot, een geli…

    Meer over Peer mediation

    Exit mediation

    Exit mediation is de naam die we geven aan een mediation waarbij al voorafgaand aan de mediation of tijdens de mediation duidelijk is / wordt dat een samenwerking wordt beëindigd, waar…

    Meer over Exit mediation

    Vertrouwenspersoon (extern)

    Een (externe) vertrouwenspersoon  draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De  vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…

    Meer over Vertrouwenspersoon (extern)

    Overheidsmediation

    Bij overheidsmediation bemiddelt de mediator tussen overheid en burger. Deze vorm van mediation decimeert het aantal procedures en verbetert de relatie tussen de overheid en haar burger…

    Meer over Overheidsmediation

    Organisatie Ombudsman

    De organisatie ombudsman behandelt klachten, die vaak veel negatieve energie en escalerende conflicten opleveren. Daarnaast zoekt de ombudsman uit of een klager correct is behandeld en …

    Meer over Organisatie Ombudsman

    Neutraal voorzitterschap

    Heeft u een belangrijk overleg waar sprake is van stevige belangentegenstellingen? Dan kan een neutraal voorzitter uitkomst bieden. De voorzitter is onpartijdig en onafhankelijk en zorg…

    Meer over Neutraal voorzitterschap

    Moderation

    Moderation is een vorm van gespreksbegeleiding. Een neutrale inhoudsdeskundige zet zich in om conflicten te voorkomen of bij het ontstaan van een conflict meteen te bemiddelen. Moderati…

    Meer over Moderation

    Klachtenfunctionaris

    De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en organisatie. Daarnaast levert de functionaris een bijdrage aan een effectief klachtenmanag…

    Meer over Klachtenfunctionaris

    Klachten- of geschillencommissie

    Een klachten- of geschillencommissie (ook wel commissie van bezwaar genoemd) is een college van meerdere (meestal drie) personen, die zich uitlaten over binnengekomen klachten. De commi…

    Meer over Klachten- of geschillencommissie

    Gespreksbegeleiding

    Gespreksbegeleiding biedt informele ondersteuning bij een (dreigend) conflict. Het is een professioneel steuntje in de rug bij het snel, en zo geruisloos mogelijk, oplossen van het conf…

    Meer over Gespreksbegeleiding

    Businessmediation

    Business mediation draait om zakelijke conflicten. Een businessmediator is bekend met de cultuur van een bedrijf èn heeft kennis van het bedrijf waar de mediation plaatsvindt. Business…

    Meer over Businessmediation

    Mediation

    Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een neutrale deskundige, de mediator, begeleidt de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer conflictpartners bij het vin…

    Meer over Mediation