Over allergieën en valkuilen

allergieen en valkuilen - Blog - Merlijn Groep
conflict HRM Merlijn Advies Groep

‘Ik ben zo allergisch voor mijn medewerker!

Toen ik hem de eerste keer ontmoette, kreeg ik al spontaan pukkels!’ vertelt Joanna, een leidinggevende in de thuiszorg. Ze heeft 27 medewerkers, voornamelijk vrouwen, die samen de handjes aan het bed zijn voor een grote wijk met veel inwoners van diverse afkomst en religie. Alex, de medewerker in kwestie is een jongeman die net zijn HBO diploma heeft gehaald en het afgelopen jaar stage heeft gelopen bij de organisatie.

‘Toen hij binnenkwam, was hij helemaal hulpeloos. Hij moest alles nog leren maar  maakte van alle fouten een grote grap. Nu is hij op aandringen van de collega’s in dienst gekomen en gedraagt zich nog net zo. Het is dat hij er zo aardig is en er zo lekker uitziet, daarom zien de collega’s heel veel door de vingers en helpen ze hem op alle fronten. De klanten dragen hem op handen, maar ik moet ervoor zorgen dat we onze targets halen! Ik zou hem het liefst ontslaan, maar dan komen mijn andere medewerkers in opstand.

Wat kan ik doen?’

Je kunt je blijven ergeren aan zo’n medewerker, je kunt ook onderzoeken wat je van zo iemand kunt leren. We pakken de kernkwadranten van Ofman erbij. Volgens Ofman heeft iedereen kernkwaliteiten, dat zijn de eigenschappen waarover je altijd complimentjes krijgt. Die zet je in om je resultaten te behalen. Maar als je ze te zwaar inzet, kan dat ook tegen je werken. Bijvoorbeeld als je nauwkeurig bent, voorkom je fouten. Maar als je te nauwkeurig bezig gaat, verspil je tijd en energie om iets wat al perfect is volmaakt te maken. Niet alleen is dat zonde van je inzet, je kunt er anderen ook heel erg mee irriteren. In feite heb je een andere eigenschap nodig, om die overdreven nauwkeurigheid in te dammen. Die andere eigenschap kan loslaten zijn. Als jij in staat bent op tijd los te laten, zorg je ervoor dat je je nauwkeurigheid optimaal gebruikt. Maar ook dit is een kwaliteit die je te zwaar kunt inzetten, waardoor je dingen al loslaat, voor ze klaar zijn. Je wordt nonchalant, slordig, lui. Hee, dat is nou typisch gedrag waar nauwkeurige mensen super allergisch voor zijn. Maar eigenlijk hebben ze die kwaliteit wel nodig.

Wat doet hij nou werkelijk?

Als je je wezenloos ergert aan het gedrag van een medewerker, kijk dan eens wat voor gedrag hij vertoont. In het verhaal van Joanna gaan we kijken wat Alex nou doet, waaraan ze zich zo ergert. ‘Hij maakt altijd grappen over zijn fouten, hij neemt ons werk gewoonweg niet serieus!’ Je zou ook kunnen zeggen dat Alex veel humor heeft en dat gebruikt om zijn fouten op te lossen. Blijkbaar werkt dat goed bij zijn collega’s en cliënten. Joanna zelf neemt haar werk heel serieus. Ze is opgeklommen in de organisatie en heeft een goede naam bij het MT omdat ze altijd op tijd haar cijfers inlevert en haar afdeling het laagste ziekteverzuim heeft. Het is alleen heel hard werken om alles op tijd af te krijgen. En het kost haar steeds meer tijd om dat voor elkaar te krijgen. Ze kan zich enorm storen aan de lachsalvo’s die uit de kantine opklinken als Alex mee luncht.

Joanna is een consciëntieuze vrouw. Ze heeft hart voor haar werk en neemt haar taken zeer ernstig. Daardoor kan ze soms heel nors en dwangmatig overkomen. Ze heeft al een paar keer van haar oudere medewerksters gehoord dat ze haar zo saai en zo ernstig vinden. Terwijl we dit bespreken, knikt Joanna. Ze snapt het. Omdat zij zo op gaat in haar taken, vergeet ze te lachen en vreugde bij het team te brengen. Alex compenseert dat, maar gaat daarin te ver.

Humor

Joanna besluit te oefenen op wat luchtiger om te gaan met haar taken. Want niet alleen de humor van Alex zet haar aan het denken, ook het feit dat hij fouten met humor benadert. Dat levert hem zo’n goede naam bij de collega’s en de klanten op. ‘Toch wel lekker om er op deze manier naar te kijken,’ zegt Joanna aan het eind van het gesprek. ‘Ik baalde er zo van dat iedereen hem geweldig vindt en dat ik alleen maar het puberale en kinderachtige zag. Maar nu snap ik veel meer wat hij eigenlijk doet en daar kan ik mooi een graantje van meepikken.’

Door te willen leren van je conflictpartner geef je jezelf een prachtige kans om meer conflictvaardig te worden en je kwaliteiten goed te gebruiken.

Lees meer over conflictcoaching:

https://www.merlijngroep.nl/blog/collega-aart-heeft-een-conflict-met-collega-bert-bert-heeft-geen-conflict-met-aart/