Je mening geven mag altijd, maar doe het wel respectvol

Een van de grootste oorzaken van conflicten is dat mensen elkaar niet durven aan te spreken.

Een nieuwe medewerker met een prominente lichaamsgeur, merkt wel dat zijn collega’s hem mijden, maar begrijpt niet waarom. Hij denkt misschien dat dit de normale omgang onder collega’s is, en zal ook steeds afstandelijker worden. Je kunt dan even naar de drogist om alle merken deo in te slaan en op zijn bureau neer te zetten, maar daarmee bezorg je die collega enorm gezichtsverlies.
Weinig kans dat je dan nog een leuke samenwerkingsrelatie kunt creëren.

In vergaderingen gebeurt het ook zo vaak: Caroline en Jaap zijn stevig in discussie. Ze kijken alleen of ze kunnen scoren en vergeten te luisteren. Dus voelen ze zich beiden niet gehoord en gaan hun argumenten nog feller verdedigen. Op enig moment zal een van beiden zich zo onbegrepen voelen, dat hij overgaat tot een aanval op de persoon: ‘Jij snapt er ook niets van, dat krijg je ook met die juristen.’ De ander voelt zich direct uitgenodigd om mee te doen: ‘Ja, van zo’n HBO-er kun je wel verwachten dat hij niet abstract kan denken.’
Zo’n discussie leidt niet tot betere resultaten en nog minder tot betere samenwerking.

Hoe doe je dat dan wel?

Daarvoor zijn de regels van feedback:

  • gebruik altijd een ik-boodschap, want het gaat om je eigen waarheid.
  • Vertel wat je zintuigelijk ervaren hebt, dus wat je gezien, gehoord, geroken of geproefd hebt.
  • Vertel welke emoties jij daarbij had.
  • Vertel hoe je het liever of anders wilt.

Check tussendoor even of de ander snapt wat je bedoelt.