Conflictcoaching: 10 x conflictvaardig

Mensen vragen me wel eens: ‘Waarom hou jij je zo bezig met conflictcoaching?’.

Ik vraag me af, waarom er niet veel meer organisaties en mensen zich daarmee bezig houden! In onze samenleving zien we dagelijks de gevolgen van gebrek aan conflictvaardigheid over de hele wereld: (burger)oorlogen, jongeren die vertrekken om te strijden in andere landen, verkrachting van vrouwen en meisjes, agressie tegen hulpverleners, graaiende managers, ik noem er maar een paar. Deze agressors zie ik vooral als mensen die zich niet gehoord voelen, die denken dat hun belangen geschonden zijn, dat er niet om hun gedacht wordt, of dat er gevaar heerst, zodat ze zich nergens veilig kunnen voelen. Ze proberen op een volslagen onhandige manier hun belangen te behartigen. Daarmee zeg ik niet dat ik hun gedrag acceptabel vind. Integendeel! Maar ik zou ze zo graag gunnen dat ze wel op een effectieve manier voor hun eigen belangen kunnen opkomen, zonder anderen daarbij pijn te doen, onder de voet te lopen of nog erger. Dat vraagt een verandering van mindset en intensieve conflictcoaching en training op conflictvaardigheid, zeker als mensen zo ver zijn geëscaleerd in hun gedrag.

Wat zijn de leerpunten bij conflictcoaching?

De Canadese conflictcoach Cinnie Noble formuleert deze heel treffend in haar blog over goede voornemens voor het nieuwe jaar. Iemand die conflictvaardig is:

  • gaat conflicten aan in plaats van ze te vermijden;
  • geeft anderen niet (meer) de schuld;
  • spreekt anderen aan en laat dingen niet tussen zichzelf en anderen komen;
  • heeft als doel om rust en vrede te brengen in alle aspecten van zijn leven en die van de mensen om zich heen;
  • neemt  verantwoordelijkheid voor zijn eigen aandeel in conflicten;
  • leert van dingen die anders gaan dan verwacht;
  • laat het verleden het verleden zijn en is vergevingsgezind, zonder hetzelfde van anderen te verwachten;
  • veroordeelt niemand, ook zichzelf niet;
  • respecteert de mening van anderen, ook al is die anders dan de zijne;
  • luistert naar zijn hart en leert van verhalen van anderen.

Een prachtige reeks vaardigheden en gedragingen waar je al direct mee kunt oefenen.

Drie oefeningen vanuit conflictcoaching

  • Vermijd de komende weken de woorden ‘schuld’ en ‘schuldig’. Door die woorden te gebruiken, geef je jezelf de ruimte om jouw eigen aandeel aan de situatie te ontkennen. Daarmee geef je ook je regie over de situatie weg. Want die ander doet het immers en jij bent slachtoffer. Hoe meer slachtoffer je je voelt, hoe minder invloed je jezelf toestaat over het verloop van de dingen.
  • Bedenk aan het eind van de dag drie dingen waar je dankbaar voor bent. Door dagelijks stil te staan bij de dingen die wel goed zijn, ga je positiever denken. Daarmee versterk je je zelfvertrouwen.
  • Luister naar wat een ander zegt, vat het samen en check bij de ander of je het goed begrepen hebt. Misverstanden zijn de grootste bron van conflicten. Een misverstand help je alleen de wereld uit, door er samen over te praten, elkaar de kans te geven dingen uit te leggen en goed te luisteren.

Ik vraag me af, waarom er niet veel meer organisaties en mensen zich met conflictcoaching bezig houden..."

Opleiding tot Conflictcoach volgen?

Conflicten zijn een veel voorkomend onderdeel van de dagelijkse omgang die mensen met elkaar hebben. Conflicten kunnen duidelijkheid verschaffen, de sfeer verbeteren, relaties herijken. Conflicten kunnen ook energie kosten, onder de oppervlakte gisten en mensen uit elkaar drijven. Wanneer u als professional met conflicten te maken hebt en u merkt dat conflictpartijen er zelf niet uitkomen, is het goed als partijen begeleid kunnen worden bij het ontwikkelen van conflictvaardig gedrag.

Meer lezen over conflicten?

10 meningen over een brandend thema rondom conflictbeheersing en mediation

 

Conflictcoaching: 10 x conflictvaardig - Blog - Merlijn Groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *