Hoe bedoelt u?

Hoe bedoelt u?
conflict Conflictbemiddelaar conflictcoaching Conflicthantering Conflictoplossingsmethode conflictprofessional Merlijn Advies Groep

Ik ontving een mail waarin iemand (ik zal de schrijver X noemen) mij vertelde dat de onderwerpen waarover ik blog niet interessant waren.

X schreef niet zo veel te hebben met mijn onderwerpen, maar ze waren wel interessant voor de bronnen die ik gebruikte.
Verder schreef X dat het wel goed is dat ik schrijf.
De mail eindigde met de opmerking dat X mijn blogs nog een beetje te conformerend en te sociaal wenselijk vond.
Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat X me als laatste een prettig weekeinde toewenste.

Zo’n mail zou zo maar de start kunnen zijn van een conflict of ruzie. X poneert van alles zonder erbij te vertellen waarom. Wat moet ik nu precies met zo’n mail (anders dan er een blog over schrijven natuurlijk)?

De onderwerpen van mijn blogs spreken X niet aan. Dat kan. Verschillende mensen hebben verschillende interesses. X gaf zijn interesse aan door een link naar een filmpje. Daar hoef ik verder niets mee.
Het punt over mijn bronnen kan en wil ik niet duiden. Ik zou van alles kunnen gaan verzinnen en aan de hand van mijn emotionele staat is dat positief of negatief of iets er tussen in. Niet handig om te doen.
Dat het goed is dat ik schrijf, vind ik erg wonderlijk. Hoezo is dat goed? Misschien wordt de mening van X door meer mensen gedeeld en dan is het helemaal niet zo goed dat ik schrijf. Of zou X bedoelen dat het voor mij persoonlijk goed is? Daarvoor moet je me goed kennen, en dat betwijfel ik in dit geval.
Als laatste was daar de opmerking over dat mijn blogs nog een beetje te conformerend of te sociaal wenselijk zouden zijn.. Conformerend? Waar aan? Sociaal wenselijk? Hoezo? Misschien is X het gewoon eens met wat ik schrijf…
X heeft de verwachting dat ik minder conformerend en minder sociaal wenselijk word. Ze zijn immers ‘nog een beetje te …’ Hoe X daarbij komt is mij echt een raadsel.

Het zo maar poneren van stellingen en het geven van ongevraagde adviezen en/of beoordelingen zijn een vruchtbare bodem voor conflicten. Zeker wanneer je niet de moeite neemt om te vertellen waarom. Mocht je echt in de overtuiging zijn dat jouw kritiek door de ander gehoord moet worden, denk dan even na over hoe je het gaat brengen en nog belangrijker…. Waarom? Wat heeft die ander er aan?

Lees meer over conflicten:

https://www.merlijngroep.nl/blog/denk-eens-in-belangen/