10 tips om je conflict in de klauwen te houden

10 tips om je conflict in de klauwen te houden - Blog - Merlijn Groep
conflict Conflicthantering Merlijn Advies Groep

Een van de vragen die vaak in conflictcoaching gesteld worden, is: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn conflict niet uit de hand loopt?’

In feite is dat de vraag naar meer conflictvaardig worden. Er zijn zoveel manieren om een conflict niet uit de hand te laten lopen, dat het haast onmogelijk is om dat in een blog uit te leggen. Dat ga ik dan ook niet proberen, ik geef je gewoon 10 tips.

En als je nog meer wilt weten, lees dan de diverse blogs op deze site van de conflictcoaches van Merlijn Advies Groep.

  1. Hou je doelstelling in het oog. Als je ruzie met iemand hebt, komt dat omdat jullie beiden belangen hebben die je wilt behartigen. Dus stel jezelf de vraag: wat wil ik bereiken door te vechten met deze persoon? Welk belang bescherm ik? En dat kan van alles zijn, maar komt meestal neer op: ik wil dat deze persoon me serieus neemt.
  2. Hoe kun je het beste je doelstelling bereiken? Soms kun je heel andere paden nemen om je doel te bereiken en hoef je niet met deze persoon in zee. Met een beetje creatief denken, kom je een heel eind.
  3. Bedenk wat het minste is waarmee je tevreden kunt zijn en kies dat als je eerste doelstelling. Soms kun je beter toegeven om in de toekomst des te harder terug te slaan, dan nu doorvechten voor een kwartje en tot de ontdekking komen dat je alles kwijt bent. Maak een winst- en verliesbalans op: wie en wat win je door te vechten, wie en wat raak je kwijt?
  4. Gaat het om de relatie of om de knikkers? Als je een relatie goed wilt houden, zeg dat dan tegen de ander. Laat merken dat je jullie relatie op prijs stelt, maar het gedrag van de ander minder vindt. Als je totaal geen behoefte hebt om de relatie met de ander voort te zetten, ga dan voor de knikkers.
  5. Maak het conflict niet persoonlijk. De ander is geen schoft, rotwijf of klier, de ander gedraagt zich alleen maar zo. Conflictcoaches ontmoeten altijd de leukste mensen, maar zodra je ze samen in een kamer zet, veranderen ze in afschuwelijke horken, die elkaar totaal kunnen afmaken. Dat heeft niets te maken met die mensen, maar met het conflictproces waarin ze verzeild zijn geraakt.
  6. Denk terug aan de tijd dat jullie wel door een deur konden. Welke kwaliteiten had de ander waar jij blij mee was? Hoe hielp die ander jou? Door ook de positieve kanten van iemand te blijven zien, voorkom je dat het conflict verder escaleert, omdat je je eigen beeld van die ander in balans houdt.
  7. Zie de ander als iemand waarvan je kunt leren: waaraan erger je je in het gedrag van die ander? Dat is vast gedrag waar je zelf niet zo goed in bent. Probeer zelf eens uit wat er gebeurt als jij je zo gedraagt.
  8. Ga eens in de schoenen van de ander staan. Maak eens een tekening van de situatie met jezelf en je conflictpartner in het midden. Wie zijn er nog meer betrokken? En schrijf er vooral bij wat iedereen te winnen of te verliezen heeft. Ga dan eens in de schoenen van je conflictpartner staan. Waarin ben jij een sta-in-de-weg?
  9. Neem afstand. Als je merkt dat je tijdens een gesprek boos wordt of je enorm ergert, breek het gesprek dan af en zeg dat je erop terugkomt. Het helpt om even uit de situatie te stappen en jezelf de kans te gunnen om op adem te komen.
  10. Schrijf nooit misselijkmakende mailtjes, ook al doet de ander dat wel. Als je mailt, schrijf dan zo kort mogelijk en zonder bijvoeglijke naamwoorden. Het helpt nog beter als je de ander om een diepere uitleg kunt vragen met open vragen. Dus niet: ‘Dat stompzinnige idee van jou is totaal niet realistisch en kan door niemand worden uitgevoerd!’ maar: ‘Dank je wel voor je voorstel. Kun je misschien wat meer uitleg geven, wat je bedoelt?’ Door om uitleg te vragen zijn er verschillende dingen die je bereikt: je zet de ander aan het denken over zijn eigen idee en je geeft je zelf de mogelijkheid om meer informatie te krijgen over het idee. Het nare van mails is dat ze slecht gelezen en nog slechter geïnterpreteerd worden en heel lang in een mailbox bewaard kunnen worden, als stille getuigen van wat een ^#$#$^$ jij bent.

Zoals je gemerkt hebt, gaan deze tips vooral over jou. Over hoe jij jezelf kunt managen in een conflict.

Wat ook behulpzaam kan zijn, is om eens te onderzoeken wat jouw conflictstijl is en hoe de andere conflictstijlen er uit zien en vooral, in welke situatie welke conflictstijl het meest helpt.

Lees meer over conflicthantering:

https://www.merlijngroep.nl/blog/wat-doe-je-als-mensen-niet-meer-met-elkaar-praten/