Schermerhorn | mevrouw mr. E Schermerhorn (Eva)

Regio's: Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland

Eva Schermerhorn is gecertificeerd vertrouwenspersoon voor ongewenste omgangsvormen en integriteit en deelnemer aan diverse soorten klachtencommissies in verschillende hoedanigheden. Zij is tevens mediator en juridisch adviseur.

Eva heeft ruim 30 jaar gewerkt als advocaat, met specialisatie arbeidsrecht, sociale zekerheid en personen- en familierecht. Daarnaast heeft zij gekozen voor werkzaamheden, waarbij het vooral gaat om luisteren naar en spreken met in plaats van “de degens te kruisen”. Mediation ligt dan voor de hand, maar zeker ook de rol van de (externe) vertrouwenspersoon is voor haar een zeer bewust gemotiveerde keuze geweest.

De afgelopen jaren heeft Eva zich gespecialiseerd in klachtencommissies.

Als advocaat was zij er al van overtuigd geraakt dat het van belang is dat mensen met elkaar in gesprek blijven. Dat kan veel problemen voorkomen of verminderen. Zij zag ook, dat medewerkers met door hen geconstateerde problemen nergens terecht konden en niet gehoord werden, terwijl het voor medewerkers juist zo belangrijk is dat zij gezien worden in hun ervaringen en erkenning krijgen voor hun gevoel daarover. Als vertrouwenspersoon kun je daarin een belangrijke functie vervullen en helpen bij het verkennen van de opties voor het hanteren van het probleem. Zij wil graag bijdragen aan het bieden van een veilige plek, waar mensen vertrouwelijk gezien en gehoord worden en waar een luisterend oor wordt geboden en zo nodig begeleiding kan worden gegeven. Zij wil helpen om in een organisatie trends te signaleren van ongewenst gedrag, en het gesprek daarover op gang te brengen. Als (arbeidsrecht-) advocaat heeft zij geleerd mensen een veilig gevoel te geven bij het bespreken van hun problemen en zo echt te kunnen luisteren naar wat er speelt. Dat biedt haar ruimte om situaties in te schatten en ook beleidsmatig een organisatie te kunnen adviseren. Haar ervaring als mediator helpt hierbij. Ze is geduldig en geïnteresseerd en door haar lange ervaring in staat problemen diepgaand te doorgronden.

Als deelnemer aan klachtencommissies ( in de rol van voorzitter, ambtelijk secretaris of lid) ziet zij dat het van belang is dat klachten, vaak ingediend nadat er al een traject aan vooraf is gegaan, voortvarend en zorgvuldig behandeld worden. Het gaat daarbij om klachten bij (externe) klachtencommissies met betrekking tot ongewenste omgangsvormen of ten aanzien van andere handelingen of besluiten. Eva heeft als voorzitter, ambtelijk secretaris of lid aan diverse klachtencommissie deelgenomen en daarbij gemerkt hoe belangrijk het is dat het standpunt van zowel klager als beklaagde zorgvuldig en onafhankelijk onderzocht en beoordeeld wordt. Een degelijk en goed onderbouwd advies, met zo nodig aanbevelingen aan het bestuur, is voor alle partijen betrokken bij een klacht relevant en noodzakelijk. Haar eerder genoemde ervaring en vaardigheden kan zij hierbij op alle aspecten goed inzetten.

En, leuk om te weten: Eva was zelf jarenlang klachtenfunctionaris binnen het kantoor waar zij werkzaam was.

Talen

  • Nederlands
1993

familiebedrijf sinds

200

aangesloten professionals

4500

conflictprofessionals opgeleid sinds 1993

9.2

gemiddelde klantbeoordeling

Neem contact op

met Eva Schermerhorn

Graag hieronder uw gegevens en vraag/verzoek invullen

    Specialismen

    Eva Schermerhorn is gespecialiseerd in

    Inzetbare Mediators

    Je  zoekt een mediator? Wij begrijpen dat je spoedig een oplossing voor jouw probleem wilt en dat is precies wat wij je kunnen bieden. Naast bemiddelingsvaardigheden beschikken onze me…

    Meer over Inzetbare Mediators

    Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Vanaf 2023 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En …

    Meer over Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Pre-mediation

    Pre-mediation is onderzoeken of een mediation nodig of mogelijk is. Zonder de juridische regels die een mediation traject kenmerkt, is dit gesprek een stuk informeler. Conflictpartners …

    Meer over Pre-mediation

    Online mediation

    Wanneer de reisafstand tussen partijen te groot is of tijdens een pandemie kan het handig of noodzakelijk zijn om de mediation online te doen. Via een beveiligde en afgeschermde online …

    Meer over Online mediation

    Peer mediation

    Peer mediation vindt plaats op scholen. Steeds vaker of in ieder geval vaker dan gewenst komen ruzies voor tussen leerlingen. Bij peermediation is de mediator een schoolgenoot, een geli…

    Meer over Peer mediation

    Exit mediation

    Exit mediation is de naam die we geven aan een mediation waarbij al voorafgaand aan de mediation of tijdens de mediation duidelijk is / wordt dat een samenwerking wordt beëindigd, waar…

    Meer over Exit mediation

    Vertrouwenspersoon (extern)

    Een (externe) vertrouwenspersoon  draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De  vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…

    Meer over Vertrouwenspersoon (extern)

    Onderhandelingsbegeleiding

    Onderhandelingsbegeleiding is een goede keuze als er spanningen zijn tussen conflictpartners, bijvoorbeeld als er sprake is van stevige belangentegenstellingen of je eigenlijk al kunt s…

    Meer over Onderhandelingsbegeleiding

    Onderhandelingsadvies

    Onderhandelingsadvies is gericht is op het hanteerbaar maken van tegenstellingen tussen conflictpartners in situaties van wederzijdse afhankelijkheid. Het doel is een goed resultaat te …

    Meer over Onderhandelingsadvies

    Neutraal voorzitterschap

    Heb je een belangrijk overleg waar sprake is van stevige belangentegenstellingen? Dan kan een neutraal voorzitter uitkomst bieden. De voorzitter is onpartijdig en onafhankelijk en zorgt…

    Meer over Neutraal voorzitterschap

    Klachtenfunctionaris

    De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en beklaagde. De functionaris levert een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en con…

    Meer over Klachtenfunctionaris

    Gespreksbegeleiding

    Gespreksbegeleiding biedt een informele vorm van ondersteuning bij een (dreigend) conflict waarbij het onderling overleg niet meer effectief is. Als betrokkenen mediation of andere (mee…

    Meer over Gespreksbegeleiding

    Mediation

    Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een neutrale deskundige, de mediator, begeleidt de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer conflictpartners bij het vin…

    Meer over Mediation