Home Veelgestelde Vragen Wanneer kies je voor een coach of een Bedrijfsmaatschappelijk werker?
Wanneer kies je voor een coach of een Bedrijfsmaatschappelijk werker?
Coach of bedrijfsmaatschappelijk werker?
Wanneer kies je voor een coach en wanneer voor een Bedrijfsmaatschappelijk werker? Hieronder leggen we de verschillen uit en vertellen we hoe een coach werkt en een bedrijfsmaatschappelijk werker.
Definitie bedrijfsmaatschappelijk werk
Bedrijfsmaatschappelijk werk is partner in het uitvoeren van goed werkgeverschap op het gebied van Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA), verzuim en transitie, door psychosociale begeleiding. Psychosociale begeleiding bestaat uit preventie, curatie en bemiddeling op het gebied van PSA, verzuim en transitie. Een bedrijfsmaatschappelijk werker heeft een meerzijdige partijdigheid.
Wat doet een bedrijfsmaatschappelijk werker?
De externe bedrijfsmaatschappelijk werker is aanspreekpunt voor alle medewerkers en leidinggevenden die knelpunten ervaren in de werk en/of privésituatie. Te denken valt aan problemen die voortvloeien uit verstoorde arbeidsverhoudingen, veranderingen op het werk, te veel werkstress ervaren, ingrijpende gebeurtenissen of persoonlijke problemen, balans werk–privé, financiële problematiek, mantelzorg etc. Doelstelling van de begeleiding is altijd het vergroten van de inzetbaarheid en vitaliteit van de medewerker, om vanzelfsprekend ook een bijdrage te leveren aan een gezond arbeidsklimaat.
De insteek is praktisch, doel- en oplossingsgericht. De werkwijze van een bedrijfsmaatschappelijk werker is methodisch, kortdurend en zowel preventief als curatief. Een bedrijfsmaatschappelijk werker van Merlijn heeft altijd een beroepsopleiding genoten en is geregistreerd bij het Registerplein. Bijscholing en intervisie zijn daardoor verplicht. Vanwege het diverse dienstverleningsaanbod vanuit Merlijn kan de bedrijfsmaatschappelijk werker, indien nodig, snel en effectief schakelen met andere disciplines zoals een vertrouwenspersoon, coach of mediator.
Definitie Coach
Een coach geeft begeleiding aan een medewerker als gelijkwaardige partner en ondersteunt de medewerker bij het behalen van zelfgekozen doelen. Een coach heeft een gestructureerd proces om de coachee aanzet te geven tot bijvoorbeeld: het aanleren van vaardigheden, vergroten van zelfkennis, prioriteren van taken, luisteren en ondersteunen .
Met effectieve coaching op de werkplek kunnen organisaties profiteren van betere individuele prestaties. Coaching biedt werknemers persoonlijke ondersteuning, feedback en begeleiding, die hen kan helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, hun zelfvertrouwen te vergroten en uitdagingen te overwinnen.
Coaches kunnen verschillende specialisaties hebben zoals bijvoorbeeld: vitaliteitscoach, loopbaancoach, conflictcoach, leiderschapscoach, groepscoaching.
Een coach wordt vaak ingezet ter ondersteuning van de individuele medewerker, maar groepscoaching kan ook op basis van een concrete hulpvraag vanuit bijvoorbeeld een medewerker tevredenheidsonderzoek of n.a.v. signalen over de ervaren werksfeer.
Een bedrijfsmaatschappelijk werker wordt ingezet voor de individuele medewerker en voor de organisatie en biedt ook praktische en materiele hulpverlening op basis van brede kennis van de sociale kaart.
Gerelateerde veelgestelde vragen
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Blijf op de hoogte van nieuwe blogs rondom mediation, conflictoplossingsmethoden, medezeggenschap en nog veel meer!