Haart | mevrouw H. de Haart (Hélène)

Regio: Zuid-Holland

De rode draad in mijn werk is het begeleiden van mensen in hun ontwikkeling en in het vinden van oplossingen. Dit is begonnen als jongerenwerker in het welzijnswerk en heeft zich voortgezet in opeenvolgende functies o.a. het hoger onderwijs, als beleidsadviseur, staffunctionaris, onderwijskundige, diversiteitsfunctionaris. Na het voltooien van de Engelstalige Master of Business Administration (MBA), heb ik een start gemaakt als zelfstandig professional. Sinds 2009 ben ik MfN Registermediator en sinds 2017 LVV Registervertrouwenspersoon. Daarnaast train ik o.a. vertrouwenspersonen en ben ik lid van enkele klachtencommissies ongewenst gedrag.

Als mensen aan mijn vragen “wat doe je”, dan zeg ik dat de focus in mijn werk ligt op conflicthantering en het voorkomen en/of stoppen van ongewenst gedrag. Dit doe ik zowel in mijn huidige functie als mediator als in mijn rol als externe vertrouwenspersoon. In deze functies wil ik mijn bijdrage leveren aan een harmonieuzere samenleving, met ruimte voor diversiteit en inclusiviteit. Ik heb zelf een gemengde achtergrond en zie mijn eigen diversiteit ook als een verrijking. Mijn kennis en ervaring neem ik mee in mijn werk van nu.

Ik geef persoonlijke aandacht aan mensen en ga flexibel om met het proces. Ik luister goed naar wat belanghebbenden beleven en willen bereiken. Ik neem nadrukkelijk de tijd om aan de belanghebbenden aan te geven wat het proces inhoudt en voor hen betekent, en welke rol ik zelf in dat proces heb. Dit is de eerste stap in de richting van oplossingen.

Veiligheid, gelijkwaardigheid en inclusiviteit zijn voor mij belangrijke waarden om in gesprek te gaan met belanghebbenden. Waar nodig pas ik mijn communicatie aan, aan de situatie en aan de behoeften van de betrokkenen. Voor mij is het vanzelfsprekend om mensen met

verschillende achtergronden aan tafel te hebben. Het gaat om processen van mens tot mens, waarin interesse voor elkaar voorop staat. Bij conflicten en ongewenst gedrag zoek ik naar de achterliggende drijfveren; ook daar kan een interpretatie of een achtergrond in zitten die relevant is voor de oplossing.

Registraties

  • MfN Registermediator
  • LVV Registervertrouwenspersoon

CRKBO

  • Talen
  • Nederlands
  • Engels

"Als twee partijen bij een conflict oprecht zijn, hebben ze allebei gelijk”.- Ghandi-"

Talen

  • Engels
  • Nederlands
1993

familiebedrijf sinds

200

aangesloten professionals

4500

conflictprofessionals opgeleid sinds 1993

9.2

gemiddelde klantbeoordeling

Neem contact op

met Hélène de Haart

Graag hieronder uw gegevens en vraag/verzoek invullen

    Specialismen

    Hélène de Haart is gespecialiseerd in

    Teamcoaching

    Wilt u de samenwerking binnen uw afdeling of team versterken? Is er in het team een grote verandering geweest of aanstaande en wilt u weten of alle neuzen nog dezelfde kant op wijzen? O…

    Meer over Teamcoaching

    Inzetbare Mediators

    U zoekt een mediator? Wij begrijpen dat u spoedig een oplossing voor uw probleem wilt en dat is precies wat wij u kunnen bieden. Naast bemiddelingsvaardigheden beschikken onze mediators…

    Meer over Inzetbare Mediators

    Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Vanaf 2023 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En …

    Meer over Inzetbare Vertrouwenspersoon

    Pre-mediation

    Pre-mediation is onderzoeken of een mediation nodig of mogelijk is. Zonder de juridische regels die een mediation traject kenmerkt, is dit gesprek een stuk informeler. Conflictpartners …

    Meer over Pre-mediation

    Online mediation

    Wanneer de reisafstand tussen partijen te groot is of tijdens een pandemie kan het handig of noodzakelijk zijn om de mediation online te doen. Via een beveiligde en afgeschermde online …

    Meer over Online mediation

    Peer mediation

    Peer mediation vindt plaats op scholen. Steeds vaker of in ieder geval vaker dan gewenst komen ruzies voor tussen leerlingen. Bij peermediation is de mediator een schoolgenoot, een geli…

    Meer over Peer mediation

    Exit mediation

    Exit mediation is de naam die we geven aan een mediation waarbij al voorafgaand aan de mediation of tijdens de mediation duidelijk is / wordt dat een samenwerking wordt beëindigd, waar…

    Meer over Exit mediation

    Vertrouwenspersoon (extern)

    Een (externe) vertrouwenspersoon  draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De  vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…

    Meer over Vertrouwenspersoon (extern)

    Teammediation

    Bij een team mediation richt de mediator zich op problemen of conflicten binnen een team. Als de samenwerking binnen een team vast gelopen is, kan teammediaton uitkomst bieden. Het gaa…

    Meer over Teammediation

    Teamconflictcoaching

    Een teamconflictcoach begeleidt (een) team(s) in een conflict. Het doel van de coaching is het ontwikkelen van conflictvaardig gedrag waardoor de samenwerking in het team verbetert.  H…

    Meer over Teamconflictcoaching

    Scheidingsmediation

    Bij een scheidingsmediation richt de mediator zich op scheidingen. Een scheiding is een pijnlijke gebeurtenis waarin emoties een grote rol spelen. Om te voorkomen dat de situatie tussen…

    Meer over Scheidingsmediation

    Pendelbemiddeling

    Pendelbemiddeling is een geschikte methode voor conflictpartners die hun actuele problemen graag samen, onderhandelend, willen oplossen, maar elkaar (nog) niet willen zien. In het bemi…

    Meer over Pendelbemiddeling

    Neutraal voorzitterschap

    Heeft u een belangrijk overleg waar sprake is van stevige belangentegenstellingen? Dan kan een neutraal voorzitter uitkomst bieden. De voorzitter is onpartijdig en onafhankelijk en zorg…

    Meer over Neutraal voorzitterschap

    Klachtenfunctionaris

    De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en beklaagde. De functionaris levert een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en con…

    Meer over Klachtenfunctionaris

    Gespreksbegeleiding

    Gespreksbegeleiding biedt een informele vorm van ondersteuning bij een (dreigend) conflict waarbij het onderling overleg niet meer effectief is. Als betrokkenen mediation of andere (mee…

    Meer over Gespreksbegeleiding

    Mediation

    Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een neutrale deskundige, de mediator, begeleidt de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer conflictpartners bij het vin…

    Meer over Mediation