Goed ruzie maken

Tijdens een recent congres over conflicthantering op de werkvloer vroeg een P&O manager aan het forum van inleiders: ‘Hoe maak ik goed ruzie met iemand, zodat het conflict uiteindelijk de moeite waard wordt?’

Een ingewikkelde vraag die in feite een simpel antwoord kent: ‘Zorg dat je met elkaar in gesprek blijft, heb oog voor elkaars belangen en voorkom gezichtsverlies bij de ander.’ Alleen hoe doe je dat?

Voor een dieper antwoord kun je de vraag ook omkeren:

Hoe maak ik slecht ruzie zodat het conflict leidt tot materiële schade en definitieve relatiebreuk?

Voor het initiëren van een slechte ruzie zijn vier elementen van belang:

  1. Je hebt vooroordelen en aannames over de intenties van de ander en je beschouwt je eigen intenties als de enige waarheid, die je niet of onvoldoende in twijfel trekt.
  2. Je leidt de ruzie op afstand en/of indirect in: via een mededeling aan iemand anders, een derde, die expliciet of onbedoeld de oorlogsverklaring overbrengt; via een niet daarvoor bedoeld medium (bijvoorbeeld een stukje in een personeelskrant of op een prikbord) of (digitaal) schriftelijk; via de mail (met veel cc’s) of de sociale media.
  3. Je gaat persoonlijk overleg, een persoonlijke ontmoeting uit de weg of, als je er echt niet onderuit komt, boycot je het gesprek.
  4. En als de vlammen beginnen uit de pan te slaan zijn erkende ‘ruzieversterkers’: roddels verspreiden, de ander isoleren, overleg uit de weg gaan en de waarheid manipuleren. In dit opzicht kunnen we veel leren van een opperruziemaker als Donald Trump.

Moeten al deze elementen ook terugkomen bij het beantwoorden van de initiële vraag:

 ‘Hoe maak ik goed ruzie met iemand, zodat het conflict uiteindelijk de moeite waard wordt?’

Zoals eerder gezegd, voor mij is het antwoord op die vraag veel eenvoudiger: ga met de ander rechtsreeks in gesprek, confronteer haar/hem met jouw probleem, voorkom gezichtsverlies voor de ander en spreek hem aan zoals je zelf wilt worden aangesproken en wees authentiek in je positie. Als je dat durft vloeien andere handelingen rondom de logistiek van het conflict daaruit vanzelf voort.

Je kunt tegen een ander nagenoeg alles zeggen en zeker alles vragen als je maar handelt vanuit nieuwsgierigheid naar de waarheid van de ander, openheid en fairness. Goed ruzie maken begint immers bij jezelf.

Meer weten over conflictvaardigheid? Hier vind je een scoringslijst voor de competentie conflictvaardig. Ieder kruisje in een hokje ‘te’ is een leer- en oefenpunt.

Lees meer over:

de 2-daagse training conflicthantering op de werkvloer

Lees hier meer over conflicten:

Hoe verloopt een conflict? En wat kan je doen? Lees onze tips

Blog - Merlijn Groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *