‘Behoorlijkheidswijzer’ als extra tool voor Merlijns organisatie ombudsman

Organisatie ombudsman
De Nationale ombudsman heeft behoorlijkheidnormen opgesteld, die overheden helpen om goed om te gaan met burgers en hun belangen
De vier essenties van de behoorlijkheidsnormen zijn:
– open en duidelijk:
De overheid is in haar handelen open en voorspelbaar, zodat het voor de burger duidelijk is waarom de overheid bepaalde dingen doet.
– respectvol:
De overheid respecteert de grondrechten van haar burgers.
– betrokken en oplossingsgericht:
De overheid heeft een open houding, waarbij de burger de gelegenheid krijgt zijn standpunt en de daarbij horende feiten naar voren te brengen en te verdedigen en het daaraan tegenovergestelde standpunt te bestrijden.
– eerlijk en betrouwbaar:
De overheid stelt zich coulant op als zij fouten heeft gemaakt.
Deze behoorlijkheidsnormen zijn ook toepasbaar op organisaties. Werkgevers dienen goed om te gaan met werknemers en hun belangen. Bedrijven moeten klachten van klanten goed afhandelen.
Organisaties kunnen daarom de hulp inroepen van een organisatie ombudsman om problemen binnen organisaties en klachten van hun klanten op te lossen.
De organisatie ombudsman is neutraal in de kwestie. Hij vraagt zich af “hoe luister ik om naar een snelle oplossing toe te bewegen” (de inclusieve maatschappij) en “hoe kan ik in deze situatie de organisatie verder brengen” (lerende organisatie) Hij vraagt zich af “wat pas ik toe in deze situatie?”. Enerzijds is er de SYSTEEMWERELD van de organisatie, met daarbij horend de organisatie cultuur, zoals regel = regel, (klacht)procedure, wetgeving, beleid, “zo hebben wij dat altijd gedaan…”, en anderzijds is er de LEEFWERELD van de klant of werknemer, die een probleemsituatie ervaart en hiervoor een snelle oplossing wil. Door persoonlijke gesprekken krijgt de ombudsman de hulpvraag duidelijk, met de daarbij horende emoties, en wat de echte zorg, behoefte en wens is, waar de organisatie haar koers op kan afstemmen. Een simpel kompas voor het snel inschatten en navigeren door een kwestie is het toepassen van de behoorlijkheidsnormen: betrokken, oplossingsgericht, eerlijk en betrouwbaar.
Lees meer over de organisatie ombudsman:
Alle conflictoplossingsmethoden
Van preventie tot conflictbeslechting
Hieronder vind je een totaal overzicht van de methoden die Merlijn je kan leveren.
Preventie
Wij helpen je een mogelijk conflict te voorkomen.
Begeleiding
Wij staan naast je en begeleiden je in jouw conflict.
Bemiddeling
Samen lossen we jouw conflict zo goed mogelijk op.
Beslechting
Een andere professional lost jouw conflict voor je op.
Actueel
-
11 aug 2025
Het verschil tussen een vertrouwenspersoon en een klachtenfunctionaris – wat moet jouw organisatie regelen?
Waarom dit belangrijk is voor jouw organisatie Steeds meer organisaties in Nederland zijn [...]
Lees meer -
11 aug 2025
Coach of bedrijfsmaatschappelijk werker?
Coach of bedrijfsmaatschappelijk werker? Wanneer kies je voor een coach of een [...]
Lees meer
Evenementen
-
Jaarlijkse kasteeldag
20 sep 2021 -
Pilots nieuwe diensten en trainingen
-
Denktank bijeenkomsten voor innovatie
Meerdere keren per jaar -
Intervisie bijeenkomsten
Meerdere keren per jaar -
Train-de-trainer dag
Eerste helft 2022