Mediationvaardigheden op de werkvloer

Introductie van technieken met focus op praktische attitude tijdens conflicten

( 71 Beoordelingen )

In iedere organisatie komen situaties voor waarbij conflictvaardig handelen grote voordelen oplevert. Door de kracht van mediation te doorgronden, kunt u de kwaliteiten van dit conflicthanteringsmodel toevoegen aan uw eigen kennis en vaardigheden én uw organisatie bemiddelingsgerichter laten werken.

Te behalen resultaten

  1. U hebt inzicht in de essenties van het mediation proces;
  2. u weet hoe u zelf mediation technieken kunt toepassen;
  3. u herkent de situaties waarin de inzet van een mediator nuttig is;
  4. u kunt moeilijke onderhandelingen begeleiden;
  5. u kunt beter omgaan met weerstanden en emoties;
  6. u bent conflictvaardiger.
  7. het trainingsniveau ligt op HBO+ werk- en denkniveau of door ervaring verkregen.
Training wordt ook online gegeven!
Kosten
€1.000,-

+ accommodatie v.a.€115,-

BTW nihil

Voor een gedetailleerd kostenoverzicht vraagt u een vrijblijvende offerte aan.

Duur
2 Daagse

2 dagen

De opleiding

Mediationvaardigheden op de werkvloer

In iedere organisatie komen situaties voor waarbij conflictvaardig handelen grote voordelen oplevert. Door de kracht van mediation te doorgronden, kunt u de kwaliteiten van dit conflicthanteringsmodel toevoegen aan uw eigen kennis en vaardigheden én uw organisatie bemiddelingsgerichter laten werken. En uit onderzoek blijkt dat dit, naast vergroting van veiligheidsbeleving en arbeidsvreugde op de werkvloer, ook nog eens geld oplevert.

In deze training krijgt u zodanig inzicht in de technieken die gebruikt worden bij mediation, dat u die zelf ook kunt gaan inzetten, als dat nuttig is.

Studiebelasting

Bij deze 2-daagse weekopleiding is de studiebelasting vastgesteld op 17 uur.

Docenten:

Programma

Dag 1

Ochtendprogramma

09.30 – 10.00 uur : ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken met trainers en collega deelnemers

10.00 – 10.15 uur : welkom, huishoudelijke afspraken, inventarisatie persoonlijke aandachtspunten, ervaringen en leerdoelen o.a. op basis van de digitale voorbereidingsformulieren

10.15 – 10.45 uur : inleiding: mediation algemeen (o.a. fasering van het proces, de betrokkenen en hun rollen, voor- en nadelen, pro- en contra-indicaties en de Merlijnvlieger)

10.45 – 11.00 uur : pauze

11.00 – 11.45 uur : oefenen attitude mediator

11.45 – 12.15 uur : Merlijn-film over het mediationproces: ‘Bits en kicks’ en toelichting, plenaire nabespreking en vragen deelnemers

12.15 – 12.55 uur : oefenen cruciale gesprekken op de werkvloer

12.55 – 13.00 uur : oogst van de ochtend

13.00 – 13.45 uur : lunch

Middagprogramma

13.45 – 13.55 uur : bespreking middagprogramma en leerdoelen van de middag

13.55 – 15.00 uur : inleiding: valkuilen bij mediationprocedures (o.a. manipulaties, verborgen agenda’s, pressie en machtsmisbruik, voorkennis, vooringenomenheid, geheimhouding, onderhandelingscultuurverschillen, juridische procedurele valkuilen) afgewisseld met korte plenaire oefeningen

15.00 – 15.15 uur : pauze

15.15 – 16.45 uur : oefening: fasering mediationgesprek (plus nabespreking en aftrap opbouwen van de toolkit voor de beginnend mediator)

16.45 – 17.00 uur : oogst van de middag en van de dag / vooruitblik dag 2

Dag 2

Ochtendprogramma

09.30 – 10.00 uur : ontvangst met koffie/thee

10.00 – 10.10 uur : terugblik dag 1 en vooruitblik dag 2

10.10 – 11.00 uur : inleiding: vervolg fasering mediation: van standpunten naar belangen komen: de vraag achter de vraag en de wens achter de wensen achterhalen plus oefenen

11.00 – 11.15 uur : pauze

11.15 – 12.50 uur : inleiding omgaan met emoties en weerstanden plus oefenen

12.50 – 13.00 uur : oogst van de ochtend

13.00 – 13.45 uur : lunch

Middagprogramma

13.45 – 14.30 uur : inleiding: mediation(technieken) op de werkvloer

14.30 – 15.20 uur : oefening op maat, deelnemers kiezen dynamiek en casuïstiek

15.20 – 15.30 uur : pauze

15.30 – 16.40 uur : oefening in subgroepen: integratie-oefening (plus nabespreking en voltooien van de toolkit voor de beginnende mediator)

16.40 – 17.00 uur : terugblik op de training, de leerdoelen en het geleerde, feedback deelnemers, digitale evaluatie en ontvangst deelnemingscertificaten

17.00 – Merlijn Borrel

Voor wie?

Mediationvaardigheden op de werkvloer wordt onder meer gevolgd door:

  • medewerkers en leidinggevenden, die goed met conflicten om willen kunnen gaan
  • eenieder die wil weten, hoe die zelf mediation technieken kan gebruiken
  • managers die willen weten wanneer het opportuun is om mediation in te zetten
  • voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding vereist. 
  • zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.

Klantervaringen

Lees hieronder de ervaringen!

Deze training scoort een 8.8 / 10 op basis van 71 beoordelingen
  • Anne
    HRM adviseur
    Erg veel geleerd. Doordat wij met z'n tweeën waren, kon de training ook aangepast worden op ons vakgebied (casemanagement).
  • Hilma
     
  • Jolanda
     
    ik heb veel tools en voorbeelden ontvangen hoe ik, op een positieve manier, kan doorvragen. Ik ging gelijk op de inhoud en nu weet ik dat je veel meer kan bereiken door eerst aandacht te beste [...] Lees meer
  • Mandy
     
    ik heb erg veel tools gekregen om op een juiste manier gesprekken te voeren en mogelijk te begeleiden. je gaat écht nadenken over wat je doet en dat maakt het lastig maar wel erg leuk en doel [...] Lees meer
  • Bo
     
    Binnen de training werd meer dan voldoende aandacht gegeven aan de leerdoelen die ik vooraf had gesteld.
  • Rian
     
    Er is veel gesproken over de rol van de mediator en hoe deze te vervullen – er is veel gesproken over het belang van de achterliggende belangen – er is aandacht geweest voor kwaliteiten en [...] Lees meer
  • Ans
     
    Ik heb heel veel geleerd. Weet nu beter hoe ik moet reageren en optreden bij informeel overleg. In die zin was de cursus een schot in de roos.
  • Marjolein
     
    de theorie was zeer interessant voor mij. Maar ik vond vooral het praktisch oefenen veel meerwaarde hebben.
  • Eva
     
    De syllabus die ter voorbereiding was aangeboden voor de training was onvoldoende vindbaar. Zelfs toen ik wist dat ik hem dus gekregen zou moeten hebben, kon ik hem niet vinden in mijn mail. E [...] Lees meer
  • Edith
     
    het is een erg interactieve training waarin volop ruimte was om eigen praktijkvoorbeelden in te brengen, te oefenen en te bespreken
  • Astrid
     
    Een hele fijne training, welke is aan te raden voor een ieder die met deze doelgroep te maken heeft.
  • Leonie
     
    Succesvolle training! Goede afwisseling tussen theorie, praktijk, plenair en samen aan de slag! Kortom ik raad deze cursus aan, hij is ook erg praktijkgericht en ik heb nu meer zelfinzicht, me [...] Lees meer
  • Mareen
     
    Veel tips en handvatten gekregen. Veel gelegenheid gekregen om te oefenen en vragen te stellen. De manier waarop Stephanie begon met de intro sprak me minder aan. Ik kreeg in eerste instantie [...] Lees meer
  • René
     
    Ik heb een beter inzicht gekregen in wat vaak de basis is van meningsverschillen/conflicten en heb handvatten gekregen om dat te herkennen en om mee om te gaan.
  • Ineke
     
    Erwin heeft een duidelijke training gegeven waarin de afwisseling van uitleg en oefenen een goede mix was.
  • Hassink
     
    De cursus heeft mij geleerd, dat ik mij meer moet verplaatsen in de persoon met wie een gesprek hebt. Daarnaast heeft de cursus mij ook inzicht gegeven welke persoon ik ben. De kernkwadranten.
  • Pelgrom
     
    De inhoud van de training was veel, maar prima te doen. De informatieverstrekking vooraf, met name over de datum vond ik erg laat gepland.
  • Tanck
     
    Ik heb handvaten gekregen hoe ik een gesprek kan “pellen” om zo dichter bij de motivatie en aanleiding van een “situatie’ te komen. het gaf ook wel een reflectie op mijn eigen handelen
  • Ankone
     
  • Ingrid
     
    Tijdens gesprekken, of het nu face-to-face gesprekken of telefoongesprek zijn, heb ik vaak het gevoel dat ik wat mis, dat het niet loopt zo als het zou moeten. Door de training heb ik hier voo [...] Lees meer
  • Tammy
     
    Complimenten voor de prettige, leerzame training!
  • Anne
     
    Het betreft een tweedaagse cursus en in die twee dagen is er veel voorbij gekomen. Door de wijze waarop de informatie al van te voren was toegestuurd, kon er direct meer de inhoud worden gegev [...] Lees meer
  • Willy
     
    prima training, lekker hoog tempo, voldoende inhoud.
  • Wim
     
    Ik heb nu meer inzicht in het proces, de belangen, de doelen en de diversiteit van mogelijkheden hoe je in het proces gaat zitten. Karen gaat nooit vervelen. Vind ik wel een kwaliteit van een [...] Lees meer
  • Senneker
     
    Inzicht gekregen in/geoefend met gesprekstechnieken/vaardigheden die ik toe kan passen. En inzicht gekregen (Harvard kwadrant) hoe ik dingen nu doe. Er zat een groot verschil in opleiding/erv [...] Lees meer
  • Nijman
     
    Had verwacht dat deze cursus niet specifiek in zou gaan op de problematiek waar de BOA het over het algemeen mee van doen heeft. Maar wel, zoals verwacht, iets opgestoken waar ik iets aan kan.
  • Van Alten
     
    Ik ben zonder verwachtingen de trainingen ingegaan. Ik vond met name dag 2 bijzonder leerzaam. Als toeschouwer heb ik de rollenspellen bekeken en dat was in sommige gevallen heel herkenbaar. Z [...] Lees meer
  • Westerveld
     
    Door de rollenspellen heb ik tips gekregen om tijdens gesprekken grenzen aan te geven zodat het geen ellenlange gesprekken worden! Ook geoefend om nee te verkopen. Ik vond de theorie wel veel [...] Lees meer
  • Kempers
     
    Ik vond het een training waar ik veel aan heb gehad. Vooral het leren loslaten van de inhoud en het leren toepassen van verschillende gespreksvaardigen heb ik als erg leerzaam ervaren. Ook het [...] Lees meer
  • Pletzers
     
    Ik heb veel geleerd over mijn communicatiestijl en tips opgedaan voor verbetering van de procedure ambtelijk horen. Er kan echter wel beter, van tevoren, gecommuniceerd worden over wat je kunt [...] Lees meer
  • Wolterink
     
    Met de handvaten en uitleg, voorbeelden uit de praktijk heb ik geleerd, hoe ik in gesprekssituaties beter met emotie en weerstand kan omgaan.
  • Tiggeloven
     
    Ik heb de gelegenheid gekregen om actief met mijn leerdoelen aan de slag te gaan en heb handvaten gekregen om mij nog beter te kunnen ontwikkelen met betrekking tot mijn gespreksvoering in ges [...] Lees meer
  • Van Straten
     
    heldere compacte toelichtingen op achtergronden, strategie, inhoud met verhelderende praktijkvoorbeelden; flexibele, open aanpak, en ruimte om verschillende issues voor te leggen; prettige sfe [...] Lees meer
  • Lobeek
     
    ik heb persoonlijke tips gekregen. Ook ben ik voldoende theoretisch geadviseerd over mediationvaardigheden. De dagen zaken goed in elkaar, voldoende afwisseling.
  • Te Vruchte
     
    het is inderdaad een verfrissende training geweest, waarbij ik een aantal handvatten heb gekregen. ( en nog eens op mijn valkuilen ben geattendeerd )
  • Oberink
     
    Heel veel geleerd en de mogelijkheid tot oefenen, zou van mij wel drie dagen mogen duren. De docent is zeer kundig, veel geleerd, goed inspelen wat de groep wilde en aangaf. Goede feedback tij [...] Lees meer
  • Wilkens
     
    Voorafgaand aan de training had ik helemaal geen verwachtingen. Nu is het boven verwachting. Ik heb ontzettend veel geleerd. En alle tips en trucs ga ik zeker gebruiken in de praktijk!
  • Legtenberg
     
    Prima cursus. De eerste dag was intensief de tweede liep gesmeerd. Al met al een fijne , leuke, leerzame cursus
  • Roerdink
     
    Ik heb aan mijn doelen kunnen werken. Ik heb erg veel duidelijkheid gekregen over waarom conflicten en bemiddelingsgesprekken zo vaak vast lopen. Erwin zat precies op die essentie. Erg goed. S [...] Lees meer
  • Bras
     
    Ik heb genoeg handvatten gekregen om een gesprek aan te gaan. Twee dagen is eigenlijk te kort om je deze materie genoeg eigen te maken zodat je het ook in praktijk kunt brengen.
  • Koeslag
     
    Ik wilde weten of het optreden als mediator iets voor mij is. Daarvoor moet ik weten wat dit vakgebied inhoud. In deze cursus heb ik daar aan kunnen proeven. Ik weet nu of het iets voor mij is [...] Lees meer
  • Rondeel
     
    De training was mooi gericht op vaardigheden. Er was veel ruimte voor eigen inbreng, vragen en praktijksituaties.
  • Van de Scheur
     
    De kennis is opgefrist, door het actief oefenen gaat het beter beklijven. Nieuwe kennis opgedaan. Samenvatten en structuur van gesprek zijn leerdoelen, die zijn behaald. De info vooraf was [...] Lees meer
  • Joska
     
    Ik heb erg veel geleerd. Hiermee kan ik zowel op mijn werk als in mijn privéleven aan de slag.
  • Nijhof
     
    Mediation was voor mij nieuw. Ik heb er veel van opgestoken. Ga proberen het ook in de praktijk toe te passen. Met name het oefenen met Ferry was erg verhelderend en leerzaam. Het gaf heel dui [...] Lees meer
  • Te Grotenhuis
     
    ik heb genoten en heb veel vormen van gedrag gezien en mogen oefenen om mee om te gaan. Ook het inzetten van de vlieger ga ik oefenen, daarmee kun je heel veel gesprekken leiden. Ga zo door!
  • Lammers
     
    ik weet nu beter wat mijn valkuilen zijn. hier wil ik graag rekening houden in het dagelijks leven en in mijn werkomgeving
  • Verheij
     
    Er is (voor mij deels opnieuw) veel theorie voorbij gekomen. Direct is dit ook vertaald naar praktische toepassingen zowel in casuïstiek die door de trainster werd ingebracht maar ook door de [...] Lees meer
  • Weijers
     
    Prima training. Veel geleerd. Vooraf wist ik niet zo goed wat te verwachten van mediation en deze training. Het waren twee leerzame en inspirerende dagen. Het heeft mij nieuwsgierig gemaakt na [...] Lees meer
  • Te Kulve
     
    Ik wilde graag weten of mijn eigen intuïtie (boerenverstand) de juiste manier was/is. Bleek tijdens de training dat dat het geval was. Daarnaast nog wel aanvullende tips en trucs meegekregen.
  • Van den Boom
     
    Ik heb veel geleerd. Zowel in theorie als ook in de praktijk. Ik heb inzicht gekregen in mijn eigen handelen en handvaten gekregen. Het voelde als een veilige omgeving om te oefenen.
  • Steneker
     
    Ik heb VEEL geleerd over mediation. Het was een plezier om zo een deskundig docent te hebben. Haar breed ervaring en kennis was zeer gewaardeerd. Een kritiek: het was soms moeilijke om haar h [...] Lees meer
  • Faber
     
    Ik heb een erg prettige training gehad. Moet nog wel tijd vrij maken om de boeken na te lezen. Maar ik heb hier zeker wat aan gehad.
  • Marga
     
    De trainer was een ervaren persoon en een fijne persoonlijkheid, die afgestemd leek te zijn op deze training. Hij kon de praktische tools goed overbrengen zodat we dit meteen in de praktijk ko [...] Lees meer
  • Jansen
     
    Ik heb de dingen er uit kunnen halen die ik nodig heb voor mijn klantcontacten. Fijn dat de oefening met de acteur respectvol verliepen voor een ieder zeer toegankelijk.
  • Geurkink
     
    ik heb de handvatten gekregen die ik nodig heb om een gesprek te voeren zoals ik dat graag zou willen.
  • Meuleman
     
    Ik heb veel geleerd, veel handvatten en tips om gesprekken te leiden en begeleiden. Ik ben nog al zwart wit ( dan maar een kerstkaartje minder)..nu heb ik iets om door te vragen en ook hoe ik [...] Lees meer
  • Talen
     
    heb nu inzicht gekregen in het gebruik van stappenplannen (zoals belwijzer) en modellen/instrumenten/technieken (zoals vlieger, conflictladder, in het wolkje van een ander gaan zitten). Dit zo [...] Lees meer
  • Kok
     
    Leuke training, goede afwisseling theorie en praktijk, goede interactie met de groep.
  • Ter Horst
     
    Het heeft me een goed inzicht gegeven in de diverse soorten mediation als ook in de daarbij toe passen vaardigheden. Karen gaf een duidelijk weergave/beeld omtrent het proces en het toepass [...] Lees meer
  • Roskam
     
    Ik heb gevraagd hoe om te gaan met vervelende mensen. Dit is door middel van theorie en voorbeeld goed uitgelegd. Er was voor mij veel herkenning en bevestiging. Er mocht meer stemverheffing [...] Lees meer
  • Krosenbrink
     
    Prima cursus waarbij het accent op de eerste dag vooral lag op mediationtechnieken en de tweede dag op gesprekstechnieken.
  • Spaargaren
     
    De uitleg was helder en duidelijk, mede door de diversiteit van de cursisten is het een hele zinvolle training geweest. Ik heb gesprekstechnieken geleerd die voor mij heel zinvol zijn. Ik heb [...] Lees meer
  • Louwers
     
    Ben met veel handvaten uit de training gekomen. Tevens heb ik geleerd meer op zoek te gaan naar het belang en van daaruit verder te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Door goed te luistere [...] Lees meer
  • John
     
    Training werd gegeven door Erwin Krens. De training in een kleine setting was erg goed voor mij als individu maar ook als groep. Ondanks het hebben van de nodige ervaring is het altijd goed om [...] Lees meer
  • Snels
     
    2 dagen is veel te kort om deze complexe wijze van werken ook maar enigszins te bevatten. Het vooraf gegeven huiswerk om te lezen is veel te veel als je nog niet in de materie zit en de uitleg [...] Lees meer
  • Erik
     
    Erwin heeft een leuke en goede wijze van uitleg. Beschikt over ruime werkervaring. Zijn manier van werken geeft vertrouwen en een veilig gevoel.
  • Wim
     
    De training heeft mij meer inzicht gegeven in de mogelijkheden om de juiste aanpak te kiezen. Daarnaast heb ik een beter beeld waar de medewerkers behoefte aan hebben zodat ik met de informati [...] Lees meer
  • Hilma
     
    de training was gericht op de praktijk met veel voorbeelden. De doorgenomen en gespeelde situaties komen we dagelijks regelmatig tegen. Was een nuttige en mooie training.
  • Joyce
     
    ik heb hoe je het beste omgaat met arrogante mensen. Verder was het een erg leuke groep waar we veel met verschillende situaties hebben kunnen oefenen.
  • Hans
     

Veelgestelde vragen

Gaat het hier vooral om ruzies met je collega’s?

Natuurlijk komt dit ook aan de orde maar de focus ligt op effectiever samenwerken. Onderzoek laat zien dat een goede werkrelatie werknemers gezond houdt, het plezier in t werk vergroot en tegenstellingen als positieve uitdagingen laat ervaren. De kennis en vaardigheden van het mediationproces vormen hiervoor een vrijwel onuitputtelijke bron van inspiratie.

Wanneer moet je iets ondernemen?

Conflicten beginnen klein en starten vaak eenzijdig. Het is lastig, je wilt van een mug geen olifant maken maar toch … Uit mediationonderzoeken blijkt dat hoe langer een conflict voortduurt het moeilijker wordt de samenwerking echt te herstellen. We gaan uitvoerig in opr indicaties en contra-indicaties.

Oefenen we een op een gesprekken?

Jazeker. De setting is niet standaard een gesprek met drie personen. Alle varianten oefenen we temeer omdat je in praktijk ook je strategie laat afhangen van wat de collega’s, het management en jezelf nodig hebt om effectief te opereren.

Data & Locaties

Mediationvaardigheden op de werkvloer

Heeft u al eerder een Merlijn-opleiding gevolgd? Dan ontvangt u altijd 10% korting op ons gehele trainingsaanbod!

Kies een van de onderstaande data en locaties om u in te schrijven.

Kasteel Heeswijk

Kasteel Heeswijk

Al in de elfde eeuw was hier sprake van een burcht met aarden wallen. Later in de Middeleeuwen werd op de plaats van de burcht een kasteel gebouwd. Kasteel Heeswijk was in de 80 jarige oorlog net zo’n vrijwel onneembare vesting als de stad Den Bosch. Het lukte Prins Maurits rond 1600 tot twee maal toe niet om het kasteel in te nemen. Pas in 1629, het jaar van de inname van Den Bosch, slaagde [...]
Lees meer

Landgoed Huize Bergen

Landgoed Huize Bergen

Landgoed Huize Bergen ligt verscholen in een prachtig park met eeuwenoude bomen. Hier, op een steenworp afstand van ‘s-Hertogenbosch, vindt u alles om een bijeenkomst onvergetelijk te maken: rijk gedecoreerde stijlkamers, authentieke details, een warm welkom en gastronomische specialiteiten. - Provincie Noord-Brabant -

Inschrijven