Hoe creëer je een veilige werkplek

Hoe creëer je een veilige werkplek

De training zal een afwisseling zijn van het behandelen van theorie, oefenen en ervaren, en reflecteren. De eigen casuïstiek van de deelnemers kan leidraad zijn in de oefeningen tijdens de trainingsdagen. Door de gekozen aanpak is er specifieke aandacht voor individuele leerdoelen.

Te behalen resultaten

  1. De deelnemer heeft kennis van ongewenst gedrag in organisaties en weet wat nodig is om dit zoveel mogelijk te voorkomen dan wel te beperken;
  2. De deelnemer weer wat hij/zij moet doen als er ongewenst gedrag voorkomt;
  3. De deelnemer weet en heeft ervaren hoe hij/zij op de goede manier daders aanspreekt op hun gedrag;
  4. De deelnemer weet en heeft ervaren hoe hij/zij op de goede manier slachtoffers van ongewenst gedrag opvangt;
  5. Het trainingsniveau ligt op MBO+ werk- en denkniveau of door ervaring verkregen.

Kosten
€595,-

+ accommodatie v.a.€85,-

BTW nihil

Voor een gedetailleerd kostenoverzicht vraagt u een vrijblijvende offerte aan.

Duur
1 Daagse

voor- en najaar

De opleiding

Hoe creëer je een veilige werkplek

De training richt zich op directie/leidinggevenden die willen leren wat ze kunnen/moeten doen om een veilige werkomgeving voor hun medewerkers te creëren. Onderdeel daarvan is het op een effectieve manier aanspreken van medewerkers als dat nodig is. 

Studiebelasting

Bij de 1-daagse opleiding is de studiebelasting vastgesteld op 8 uur. Denk hierbij aan o.a. aan het in kaart brengen van de situatie in het eigen bedrijf en het doorlezen van de syllabus.

STAP-budget – tot € 1.000,- gratis opleiding!

Het STAP-budget is een subsidieregeling waarmee werkenden en werkzoekenden jaarlijks maximaal € 1.000,- kunnen aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Voor élke opleiding of training van Merlijn kunt u een STAP-budget aanvragen. Lees hier meer.

Docenten:

Voor wie?

Hoe creëer je een veilige werkplek wordt onder meer gevolgd door:

  • Deze training wordt gevolgd door leidinggevende en directie die willen leren wat ze kunnen/moeten doen om een veilige werkomgeving te creëren;
  • Voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding vereist;
  • Zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer.

Veelgestelde vragen

Ik ben nieuw in de OR, wat moet ik allemaal weten?

Om goed van start te kunnen gaan is het handig wanneer je op de hoogte bent van de bevoegdheden en faciliteiten van een ondernemingsraad. Het hebben van een visie op medezeggenschap en verdeling van taken en rollen geven daarbij een praktisch houvast. In een OR startcursus komen deze onderwerpen terug.

Welke 5 rechten vergeet je altijd als OR?

Als OR heb je recht op informatie, overleg, initiatief, advies en instemming. Met deze 5 rechten kun je invloed uitoefenen op het beleid van jouw organisatie. Behalve dat je wéét (kennis) wat die rechten inhouden is het ook belangrijk hóe (vaardigheid) je die rechten inzet. Zo kun je als OR optreden als sparring partner van de bestuurder.

Wat moet je met de vertrouwenspersoonproblematiek als OR?

De OR heeft instemmingsrecht op de vaststelling of wijziging van de regeling die de positie van de vertrouwenspersoon beschrijft, inclusief de keuze voor de vertrouwenspersoon zelf. Belangrijk is dat de vertrouwenspersoon zijn functie onafhankelijk kan uitoefenen en beschikt over de vereiste deskundigheid. Soms zie je dat de functie van vertrouwenspersoon wordt uitgeoefend door een medewerker van HR. Hoewel dat niet verboden is kan het de onafhankelijkheid van de functie wel nadelig beïnvloeden.

Wij willen graag getraind worden als OR maar hebben geen idee wat de mogelijkheden zijn?

In feite zijn de mogelijkheden eindeloos: MMZ biedt oplossingen op maat. Voor beginnende én ervaren ondernemingsraden van 3 tot en met 21 leden. Thema’s die in onze trainingen steeds terugkeren zijn: invloed uitoefenen, conflictvaardigheid, communicatie actieban, relatie OR en bestuurder, visievorming, teambuilding, kennisbevordering (WOR, ARBO, financiën, pensioen) en effectief vergaderen. Samen met jou bepalen we het programma. De trainingen worden gegeven door ervaren MZ trainers met kennis van groepsdynamica.

Hoe richt je een OR op?

Heeft het bedrijf meer dan 50 werknemers? Dan is je werkgever verplicht een ondernemingsraad op te zetten. Je stelt een voorlopig reglement op waarin de werkwijze en de verkiezingsprocedure van de ondernemingsraad is vastgelegd. Je kunt dit ook delegeren aan een zogenaamde voorbereidingscommissie. Deze commissie kan bestaan uit werknemers die al interesse hebben getoond in de OR. In het voorlopige reglement staat hoe de verkiezingen moeten worden georganiseerd. Indien in het bedrijf leden van vakbonden aanwezig zijn, kan de vakbond ook een kandidatenlijst indienen. Na de verkiezingen wordt de ondernemingsraad geïnstalleerd en het voorlopig reglement definitief vastgesteld. De zittingsduur van de ondernemingsraad is drie jaar, maar hier kan in het reglement van worden afgeweken.

Wat is het verschil tussen een personeelsvertegenwoordiging (PVT) en een OR?

In een bedrijf van 10-50 werknemers is de ondernemer verplicht tot de instelling van een PVT indien de meerderheid van het personeel dat wenst. De PVT heeft aanzienlijk minder medezeggenschapsrechten dan de OR. Zo heeft de PVT slechts een beperkt advies- en instemmingsrecht, is er geen mogelijkheid van beroep tegen het besluit van de ondernemer en geldt er geen verplichte opschortingstermijn als de ondernemer het advies van de PVT niet overneemt. Een PVT kan met de ondernemer wel extra bevoegdheden afspreken in een zogenaamde ondernemingsovereenkomst.

Welke faciliteiten heeft een OR lid?

Een lid van de ondernemingsraad moet zijn werkzaamheden voor de ondernemingsraad zoveel mogelijk tijdens werktijd kunnen uitoefenen (OR-werk=werk). Een OR-lid heeft ten minste recht op 60 uur per jaar voor het verrichten van werkzaamheden voor de ondernemingsraad, buiten vergadertijd van de ondernemingsraad zelf en van de overlegvergadering om. Ook heeft een lid van de ondernemingsraad recht om ten minste 5 dagen scholing te ontvangen. Andere faciliteiten zijn het gebruik van vergaderruimten, kopieerfaciliteiten, computer, telefoon, secretariële ondersteuning of een ambtelijk secretaris

Data & Locaties

Hoe creëer je een veilige werkplek

Kies een van de onderstaande data en locaties om u in te schrijven.

Kasteel Vanenburg

Kasteel Vanenburg

De naam Vaenborch, Vanenburg, wordt voor het eerst genoemd in 1389. Het betreft een kasteel van waaruit een leenman de landgoederen van een verder gelegen klooster beheerde. Het kasteel bestond al langer onder de naam: “gut tho Nulde”, het landgoed te Nulde. Het landgoed is in diverse handen geweest. In 1664 is het helemaal herbouwd. Een gedenksteen met het jaar 1665 is nog te vinden in het huidige landhuis. Dit stamt uit 1868. Het gebouw [...]
Lees meer

Kasteel Kerckebosch

Kasteel Kerckebosch

Bij een bezoek aan Kasteel Kerckebosch is het leuk om alle verborgen geheimen van het kasteel te ontdekken. Het kasteel is gebouwd in 1911 door jonkheer Egbert Lintelo de Geer op landgoed Kerckebosch. Bij het bouwen van het kasteel werd een uitgebreide collectie antieke gebruiksvoorwerpen en ornamenten gebruikt. Deze zijn afkomstig van gerestaureerde kerken, kloosters en kastelen in de directe omgeving. Jonkheer Lintelo de Geer wist met bevriende antiquairs heel veel bijzondere oude materialen aan [...]
Lees meer

Inschrijven