Mediation in het Onderwijs

Verdiepen van kennis en vaardigheden in de onderwijswereld

( 1 Beoordelingen )

Specifieke kennis van het onderwijs blijkt de effectiviteit en efficiency van mediation in deze sector aanzienlijk te vergroten.

Te behalen resultaten

  1. U hebt uw vaardigheden als mediator op dit terrein versterkt.
  2. U kent de rollen van diverse spelers, zoals teamleiders, toezichthouders en bestuurders.
  3. U hebt geoefend met mediation tussen ouders/verzorgers en docent/school.
  4. U kent de rol van de onderwijsinspectie.
  5. U weet hoe mediation binnen onderwijsteams verloopt.
  6. U bent op de hoogte van marktwerking en de rol / positie van subsidieverstrekkers.
  7. Het trainingsniveau ligt op HBO+ werk- en denkniveau of door ervaring verkregen.
Kosten
€1.000,-

+ accommodatie v.a.€115,-

BTW nihil

Voor een gedetailleerd kostenoverzicht vraagt u een vrijblijvende offerte aan.

Duur
2 Daagse

2 dagen

punten
12 MfN cat. 1a

De opleiding

Mediation in het Onderwijs

Onderwijsgevenden van nu bevinden zich in een zodanig turbulente omgeving dat zij relatief veel te maken hebben met spanningen en conflicten. Dat kan zijn intern binnen de hiërarchische structuur of extern met instanties, ministerie of ouders/verzorgers van de leerlingen. 

Specifieke kennis van het onderwijs blijkt de effectiviteit en efficiency van mediation in deze sector aanzienlijk te vergroten.

Studiebelasting

Bij deze 2-daagse weekopleiding is de studiebelasting vastgesteld op 16 uur.

STAP-budget – tot € 1.000,- gratis opleiding!

Het STAP-budget is een subsidieregeling waarmee werkenden en werkzoekenden jaarlijks maximaal € 1.000,- kunnen aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Voor élke opleiding of training van Merlijn kunt u een STAP-budget aanvragen. Lees hier meer.

Docenten:

Programma

Dag 1

Ochtendprogramma

09.30 – 10.00 uur : Ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken met trainers en collega deelnemers

10.00 – 10.10 uur : Welkom, huishoudelijke afspraken en bespreking programma

10.10 – 11.00 uur : Kennismaking, inventarisatie persoonlijke aandachtspunten, ervaringen en leerdoelen o.a. op basis van de voorbereidingsformulieren

11.00 – 11.15 uur : Pauze

11.15 – 13.00 uur : Inleiding: het Nederlandse Onderwijs in vogelvlucht: (o.a.) het onderwijsbouwwerk, leiderschapsmodellen, de bestuursmodellen, grote en kleine besturen, de ‘éénpitters’, spelers in het veld, rol en macht van de stakeholders

13.00 – 13.45 uur : Lunch

Middagprogramma

13.45 – 14.30 uur : Inleiding: ontwikkelingen en conflicten in onderwijsteams: (o.a.) veranderingen in de onderwijskundige visie binnen de organisatie kwaliteitseisen, administratieve zaken, personeelstekort/ziekte

14.30 – 15.30 uur : Oefening in subgroepen: conflict tussen teamleider en docent (plus nabespreking en opbouwen van een toolkit voor de mediator in het onderwijs)

15.30 – 15.45 uur : Pauze

15.45 – 16.50 uur : Oefening in subgroepen: conflict tussen twee vakgroepcollega’s (plus nabespreking en verder opbouwen van de toolkit voor de mediator in de zorg)

16.50 – 17.00 uur : Terugblik dag 1 en vooruitblik dag 2

Dag 2

Ochtendprogramma

09.30 – 10.00 uur : Ontvangst met koffie/thee

10.00 – 10.15 uur : Terugblik dag 1 en vooruitblik dag 2

10.15 – 11.00 uur : Inleiding: (o.a.) rol leidinggevenden, toezichthouders

11.00 – 11.10 uur : Pauze

11.00 – 12.15 uur : Oefening in subgroepen: conflict tussen ouders/verzorgers en de school (plus nabespreking en verder opbouwen van de toolkit voor de mediator in de zorg)

12.15 – 13.00 uur : Inleiding: kwaliteitszaken, klachten en geschillen in het onderwijs, rol leerling en ouders/verzorgers

13.00 – 13.45 uur : Lunch

Middagprogramma

13.45 – 14.15 uur : Beantwoording vragen, inventarisatie persoonlijke ervaringen en leerdoelen naar aanleiding van de training tot nu toe: aanscherping persoonlijke leerdoelen

14.15 – 15.20 uur : Oefening in subgroepen: conflict tussen teamleider en directie (plus nabespreking en verder opbouwen van de toolkit voor de mediator in de zorg)

15.20 – 15.30 uur : Pauze

15.30 – 16.40 uur : Oefening in subgroepen: conflict binnen het onderwijs ondersteunend personeel (plus nabespreking en voltooien van de toolkit voor de mediator in de zorg)

16.40 – 17.00 uur : Terugblik op de training, de leerdoelen en het geleerde, feedback deelnemers, digitale evaluatie en ontvangst deelnemingscertificaten

17.00 – Merlijn Borrel

Voor wie?

Mediation in het Onderwijs wordt onder meer gevolgd door:

  • mediators die actief zijn in het onderwijs
  • mediators die graag mediationwerk in het onderwijs willen doen
  • Voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding vereist. 
  • Zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.

Data & Locaties

Mediation in het Onderwijs

Heeft u al eerder een Merlijn-opleiding gevolgd? Dan ontvangt u altijd 10% korting op ons gehele trainingsaanbod!

Kies een van de onderstaande data en locaties om u in te schrijven.

Landgoed Huize Bergen

Vught
Gaat gegarandeerd door

Landgoed Huize Bergen

Landgoed Huize Bergen ligt verscholen in een prachtig park met eeuwenoude bomen. Hier, op een steenworp afstand van ‘s-Hertogenbosch, vindt u alles om een bijeenkomst onvergetelijk te maken: rijk gedecoreerde stijlkamers, authentieke details, een warm welkom en gastronomische specialiteiten. - Provincie Noord-Brabant -

Theater Hotel Figi

Theater Hotel Figi

De basis voor het huidige FIGI (in Zeist) werd in 1850 gelegd met de opening van een banketbakkerij door de hernhutter Ludwig Wunsche. In 1925 vond de feestelijke opening plaats van de concertzaal en sindsdien hebben vele artiesten en theatergezelschappen in FIGI op de planken gestaan. Een traditie uit die tijd is het signeren van Figi’s handtekeningenboek door de acteurs en musici. Na jarenlange opeenvolgende verbouwingen en uitbreidingen van het gebouwencomplex concludeerde de tweede generatie [...]
Lees meer

Kasteel Vanenburg

Kasteel Vanenburg

De naam Vaenborch, Vanenburg, wordt voor het eerst genoemd in 1389. Het betreft een kasteel van waaruit een leenman de landgoederen van een verder gelegen klooster beheerde. Het kasteel bestond al langer onder de naam: “gut tho Nulde”, het landgoed te Nulde. Het landgoed is in diverse handen geweest. In 1664 is het helemaal herbouwd. Een gedenksteen met het jaar 1665 is nog te vinden in het huidige landhuis. Dit stamt uit 1868. Het gebouw [...]
Lees meer

Inschrijven