Drijfveren transformeren in belangen en interventies voor een efficiënte regie
Omgaan met emoties en weerstanden
1-daagse
De uitdaging is om uw gespreksstrategie samen te vatten in een Persoonlijk Plan van Aanpak. Overleg met de trainer voorafgaand aan de training en het trainingsprogramma biedt u hiervoor volop aanknopingspunten.
In iedere interactie spelen emoties een rol: conflicten bestaan niet zonder emoties. De uiting van emoties hangt samen met gedragsstijlen en persoonlijkheidstypen. Hoe herkennen we die? En hoe herkennen we de emoties die de weerstanden en dus impasses veroorzaken en zo de voortgang van ons gesprek kunnen blokkeren? Welke relatiepatronen spelen daarbij een rol? Deze training biedt oefening, theorie en casuïstiek op dit terrein.
Ook online mogelijk!
De trainingen (twee losse dagdelen) worden ingepland in overleg met de deelnemers. Maak uw belangstelling kenbaar bij Merlijn dan nemen wij contact met u op.
Wat leer je en op welke wijze ?
Tijdens deze verdiepingstraining starten bij uw Persoonlijk Plan van Aanpak (PPvA). Tijdens het één op één overleg voorafgaand aan de training, bespreekt u samen met de trainer fase I van het PPvA, uw leerdoelen en het te lezen studiemateriaal
De opzet van de training focust op het snel herkennen, het inventariseren van mogelijke interventies en het oogsten van instrumenten die uw PPvA verrijken.
De uiting van emoties hangt o.a. samen met
- gedragsstijlen en persoonlijkheidstypen
- bronnen van emoties en weerstanden
- uw relatie met de gesprekspartner(s)
- uw rol in het gesprek
We onderzoeken deze connecties en vertalen ze in een strategisch plan.
De kennis en vaardigheden worden aangeboden middels hand-outs, pragmatische korte inleidingen, plenaire oefeningen en korte rollenspellen.
Veiligheid staat voorop! Bij al onze trainingen nemen wij o.a. 1,5 meter afstand tot elkaar en de algemene hygiënerichtlijn van de RIVM in acht. Lees meer.
Omgaan met emoties & weerstanden wordt onder meer gevolgd door:
- mediators, conflictprofessionals en advocaten
- vertrouwenspersonen / klachtbehandelaars
- leidinggevenden in het bedrijfsleven / HRM professionals
- medewerkers informele aanpak
- OR leden
- zij die bemiddelingsgericht willen werken zoals managers, hoorzitters en voorzitters
Te behalen resultaten
- U concipieert uw Persoonlijk Plan van Aanpak om binnen de setting van uw rol als gespreksleider uw interventies te optimaliseren
- U heeft handvatten gekregen voor het professioneel omgaan met emoties.
- U heeft verrijking van kennis over het ontstaan van emoties en over de “emotie achter de emotie”.
- U kunt weerstanden herkennen en helpen die weg te nemen.
Wilt u deelnemen?
Nu inschrijven!Data & Locaties
Te behalen punten

Docenten
Stappen | mevrouw mr K.E.M. van der Stappen (Karen)
Waerden | de heer drs J.W.M. van der Waerden (Joost)
Omgaan met emoties en weerstanden
verschillende emoties uiteengezet en geduid, uitleg over enkele veelvoorkomende persoonlijkheidsstoornissen, nuttig en interessant.
ik heb handvatten gekregen hoe om te gaan met bepaalde persoonlijkheidsstoornissen in relatie tot mediation. Daarnaast was er de mogelijkheid om advies te krijgen over persoonlijke casussen
Ik heb beter inzicht (en begrip) gekregen in de besproken onderwerpen van de training!
Alle onderwerpen naar mijn verwachting zijn aan bod gekomen.
Ik heb het gevoel dat ik na het volgen van deze training meer tools heb om mijn leerdoelen (negativiteit niet uit de weg gaan/poppenkast spelende partijen) aan te pakken.
Ik heb heel veel informatie gekregen over verschillende patronen en emoties (verhoogde kans op persoonlijkheidsstoornis). Dat was voor mij zeer leerzaam. We hebben tijdens deze training veel praktische vragen kunnen stellen en verschillende mogelijkheden besproken hoe daar mee om te gaan. Top!
Het was een prettige en leerzame dag.