Sterren | de heer B.A.M. van der Sterren (Ben)

Ben van der Sterren heeft veel ervaring in het begeleiden van conflicten tussen burgers en de overheid. Als bezwaren- en klachtenbehandelaar bij een middelgrote gemeente, heeft hij van dichtbij gezien dat een juridische oplossing slechts zelden een oplossing is waar iedereen blij van wordt. Vaak zijn er alleen verliezers. 

Als je het gesprek met elkaar aangaat, kun je veel eerder begrip krijgen voor de ander. Je begrijpt elkaar beter en snapt dan ook waarom de ander in het concrete geval handelde, zoals hij gedaan heeft. En maar al te vaak gaat het om de communicatie, die op een of andere manier misliep.

Mediation

Die ervaringen waren voor hem de reden om in 2015 de opleiding tot mediator te volgen. De stap naar mediation is de allerbeste keuze die hij volgens eigen zeggen in zijn hele loopbaan heeft gemaakt en waarin zijn passie om anderen te helpen het best naar voren komt. Niets is volgens hem mooier dan wanneer je mensen weer met elkaar in gesprek hebt kunnen brengen, zodat ze samen weer verder kunnen. 

Andere conflicthanteringsmethoden

Ben heeft ook ervaren dat mediation slechts één van de vele conflicthanteringsmethoden is. Daarom gaat hij altijd eerst op zoek naar welke methode het beste bij het geschil past en bij de mensen die het aangaat: hoe laagdrempeliger des te kansrijker. 

Vertrouwenspersoon

Als persoon is Ben heel erg gefocust op een veilige en integere werkomgeving. Medewerkers hebben dat nodig om hun werk op een goede manier te kunnen doen, maar durven of kunnen niet altijd in actie te komen wanneer zij iets anders ervaren. Dat is voor Ben de reden geweest om in 2020 ook de opleiding Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag en integriteit te volgen. 

Motto

Ben heeft als motto dat “pratende mensen zijn te helpen”. Zijn kwaliteit om zich in te leven in andermans gevoelens en ook het begrijpen van de belangen, wensen of behoeften van die ander, helpt hem om anderen te helpen in hun zoektocht naar een duurzame oplossing. 

Specialismen