Hoor jij ook tot die 25%?

Zeker een op de vier medewerkers heeft wel eens een conflict gehad op het werk, dat blijkt uit een onderzoek van Nationale Nederlanden onder 1000 medewerkers. Als ik dit soort verhalen lees, vraag ik me altijd af welke definitie voor ‘conflict’ gebruikt is voor het onderzoek. Want heel veel mensen hebben wel eens gedoe op het werk. Een collega die dwars zit, een leidinggevende die niet zo handig met zijn mensen omgaat, een nieuw organisatieharkje dat geen rekening houdt met mensen. Bijna iedereen die ik spreek, heeft wel een voorbeeld. Maar een conflict? Welnee, wat gedoe hoort er toch bij? Je kunt toch altijd een verschil van mening hebben? Een conflict… nee, dat is toch alleen als het heeeeeeeeeeeeeel erg is?

Escalatie

Zodra je beseft dat een conflict een voortschrijdend proces is, begrijp je ook dat die simpele ruzie, dat verschil van mening, dat gedoe met die collega het begin kan zijn van een echte escalatie. Als je elke dag gedoe hebt met een collega, gaan emoties meespelen en wordt de eenvoudige ruzie een enorm slagveld.

Tijdig signaleren

Voor leidinggevenden is het zaak om de signalen van een startend conflict op te pikken. Niet om direct in te grijpen, maar vooral om te kijken hoe de medewerkers ermee om gaan. Zijn ze conflictvaardig genoeg om het zelf op te lossen? Of zie je dat ze het niet aan kunnen en maak je er een groeiproces van? Want als je de signalen niet oppikt, word je vanzelf geconfronteerd met een zwaar geëscaleerd conflict, dat je op geen enkele manier meer kunt oplossen.

Kasteeldag

Op 19 april jl. was ‘Gedonder in de tent’, de eerste open Kasteeldag van de Merlijngroep, in samenwerking met Performa. Hier vind u de sheets van de presentaties. Voor meer informatie kunt u altijd even bellen: 073-5323582

De eerste kasteeldag was een waardevolle dag om te praten over conflicten op het werk en hoe je daar als manager en hrm-er mee om kunt gaan.

Deelnemen aan brainstorm ochtend over een trainingsaanbod voor HRM-ers?

Uitnodiging Brainstorm ochtend HRM’ers

Meer lezen?

Opleiding tot conflictcoach?

Door bijtijds conflictcoaching in te zetten worden escalaties voorkomen en leren mensen niet alleen in het concrete incident maar ook op de langere termijn conflicten op te lossen of er zelfs een positief rendement uit te halen. Lees meer

chess

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *