Intervisie voor advocaten – Kwaliteitstoetsing volgens Orde van Advocaten

Intervisie voor advocaten – Kwaliteitstoetsing volgens Orde van Advocaten
Gesprekstechniek intervisie Merlijn Advies Groep Vertrouwen wetswijziging

Per 1 maart a.s. is de nieuwe kwaliteitstoetsing Advocatuur van kracht en moeten alle advocaten in Nederland deelnemen aan een vorm van gestructureerde feedback.
Invulling kan in de vorm van peer review, gestructureerd collegiaal overleg of intervisie.

Hoe gaan we deze uitdaging oppakken, terwijl we het ook al zo druk hebben?

Als ervaren intervisie begeleider (en deelnemer) wil ik hier een lans breken voor intervisie.
Juist de meerwaarde van intervisie zal een eventuele weerstand snel doen vergeten. De Deense filosoof Kierkegaard zei het al: “Life can only be understood backwords, but it must be lived forwards”. De advocatuur is in de praktijk vooral een solobaan. Tegelijk moet je ook samenwerken met collega’s in de vakgroep, de secretaresses, enz. Je moet omgaan met rechters en collega’s in de rechtszaal. En denk ook aan die soms lastige cliënten.
Intervisie geeft je de kans stil te staan bij waar je mee bezig bent en het geeft je handvatten om eens op een andere manier naar een situatie te kijken.

Voorwaarde voor intervisie

Een voorwaarde voor intervisie is dat je met elkaar afspreekt dat alles wat gezegd wordt vertrouwelijk is. Een veilige sfeer is voorwaarde om inhoudelijk met elkaar te praten.

De basis van intervisie

De basis van intervisie is dat je – gestructureerd – praat met vakgenoten over vraagstukken en knelpunten uit je eigen praktijk; vervolgens neem je de tips en zeker je eigen valkuilen mee terug naar praktijk van alle dag. De structuur zorgt voor het onderscheid met een gesprek bij het koffieapparaat. Door die structuur ontstaat in een korte tijd een verdieping, waarbij het niet gaat om goed of fout. Het gaat erom dat je zicht krijgt op je eigen set van regels waardoor jij tegen die situatie aan loopt en dat je suggesties krijgt daar anders mee om te gaan.

Een voorbeeld

Je vraagt je af hoe je om moet gaan met die cliënt die jou op alle uren van de dag of nacht en in het weekeinde belt. Met behulp van de deelnemers kan die vraag worden herleid tot de vraag waar het echt om blijkt te gaan, namelijk: hoe blijf ik uit de reddersrol! De tips van je intervisiegenoten neem je mee om in de toekomst beter / handiger met dit soort cliënten om te gaan.

En dat in 4 x twee uur per jaar, dus hoeveel tijd is dat nu helemaal.

Bekijk de training intervisie voor advocaten / VFAS-leden en eventueel mediators:

Lees meer over intervisie:

https://www.merlijngroep.nl/blog/online-intervisie/